søndag den 24. juni 2012

LAMMEBURGER MED KRYDREDE KARTOFLER

Fredag aften var jeg (Christine) alene hjemme og havde inviteret min kæreste til spisning. Jeg havde lyst til en rigtig fredags ret som burger, men synes ikke det skulle være de traditionelle. Jeg har længe ville prøve noget med hakket lammekød, så det blev til lammeburger. Det hakkede lammekød findes blandt andet i føtex på frost. Mht. til burgerboller havde jeg ikke lige overskud til at kaste mig over det store projekt, så vi gik til Schwizerbageren og fandt nogle lækre boller, der havde nogenlunde samme form som burgerboller. Til burgeren lavede vi nogle kartofler i ovnen, der blev krydret med paprika og tørret basilikum. I burgeren kom der sammen med lammebøffen også friske spinatblade, radiser, tomater, agurk og løg - brødet blev smurt med mayo og ketchup.


Ingredienser (2 pers.)
400 g. hakket lammekød
4 burger boller vi købte nogle hos schweizerbageren, se evt. opskrift her
Agurk
Radiser
Rødløg
Friske spinatbade
Tomater
Ketchup, mayo og sennep

1/2 kg. kartofler
3 spsk. olie
1 spsk. salt
1/2 tsk. paprika
Tørret basilikum
  1. Start med de krydrede kartofler. Skrub/skral kartoflerne alt efter hvad der er nødvendigt og skyld dem.
  2. Put dem i en pose og tilsat olie, salt og paprika, hvor det blandes godt og grundigt.
  3. Hæld dem på en bageplade, drys med lidt tørret basilikum og bag dem i ca. 45 min. ved 200 grader (ovnen behøver ikke at være opvarmet)
  4. Skær grøntsagerne i skiver
  5. Form 4 bøffer, drys med salt og peber og steg dem på panden
  6. Byg din burger op som du bedst kan lide og spis :-)

- Christine
Læs mere »

6 kommentarer:

  1. Lækkert fredags mad, åh craver efter lam nu! Jeg elsker lam, men det er simpelthen for lidt jeg får det brugt. Er der andre lækre ting i plejer af lave m det hakkede lammekød. Tak for reminderen og dejlig søndag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er faktisk den første ret vi har lavet med lam, så har desværre ikke så mange tips. Har dog fået serveret nogle lækre frikadeller med halv lam og halv okse ;-)
      Rigtig god mandag!

      Slet
  2. Nøj hvor ser den god ud! Og så lige med et glas rødvin i baggrunden - perfekt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja med sådan en lækker lammeburger hører et glas rødvin til ;-)
      God mandag, Ida!

      Slet
  3. De ser super lækre ud Christine! Det er for lidt jeg får lam, det smager så godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Det smager nemlig så godt ;-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...