tirsdag den 2. oktober 2012

RODFRUGTE SUPPE

Ligesom sidste søndag, blev der også i søndags lavet suppe. Det kan være vi skal begynde at kalde det suppe-søndag, hvert fald her i efterårs/vinterperioden, heh. Suppen der blev lavet i søndags var en rodfrugte-suppe. Det passede super fint med at netto havde en pose rodfrugter på tilbud til 10 kr, så denne suppe blev lige pludselig ekstra SU-venlig. Udover rudfrugter kom der lidt hvidløg i og så selvfølgelig væske, som blev tilføjet ved grøntsagsboullion, mælk og lidt æblecidereddike. Suppen blev rigtig lækker og den smagte endnu bedre efter at have fået lidt creme fraiche i sig - det tilførte lige den perfekte syrlighed. Til suppen havde jeg lavet nogle brødstænger med parmesan og hytteost - lidt brød hører sig bare til, når man får suppe, synes jeg :-) I går aftes fik vi også denne suppe, da opskriften giver en rimelig stor portion. Der valgte vi at købe noget chili-chorizo ved slagteren, som vi skar i små tern og stegte det på panden - de små stykker blev drysset over suppen og gav den en masse ekstra smag.

Ingredienser (til 4 personer):
1,5 kg rodfrugter (fx rødbede, pastinak, gulerod)
750 ml vand
300 ml mælk
2 fed hvidløg
Salt og peber
1 grøntsagsboullion terning
1/2 dl æblecidereddike

Til servering: Creme fraiche, steg chorizo
  1. Opløs bouillionterning i 750 ml kogt vand
  2. Skræl rodfrugterne og skær dem ud i mindre stykker - kom dem op i en gryde
  3. Hæld bouillion i gryden til rodfrugterne og lad det koge ca. 20 min indtil rodfrugterne er blevet møre
  4. Blend de bløde rodfrugter med en stavblender indtil du har en ensartet masse
  5. Tilsæt mælk og hvidløg
  6. Smag til med salt, peber og æblecidereddike

- Laura
Follow Twin Food
Læs mere »

18 kommentarer:

  1. Sikke en smuk farve suppe har fået!
    Mmm den ser vildt lækker ud, jeg ville ønske jeg vare mere til supper - jeg foretrækker bare at tykke min mad, så når jeg har fået suppe føler jeg ikke rigtig at jeg har spist, selv om jeg er blevet mæt. Men hvem siger man ikke kan servere en god sprød salat til en suppe :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Maria! Jeg kan godt se hvad du mener, heh. Suppe er bare virkelig nemt at lave og kan ofte gøres ret billigt. Og ja, du kan altid serverer en salat til ;-)!

      Slet
  2. Hvor lyder den bare rigtig god den suppe. Og et ekstra plus at den kan laves billigt - tusind tak for opskriften, den skal helt sikkert prøves snarest :-)!

    SvarSlet
  3. mm hvor lækkert! jeg er selv inde i en suppe-periode, kan bare ikke få nok!
    I går lavede jeg ærtesuppe, og i sidste uge squashsuppe og kartoffelporresuppe :)
    Tak for inspiration!
    - Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe - det kender jeg godt. Mmh squashsuppe lyder rigtig godt - tak for den idé ;-)!
      Hav en god dag!

      Slet
  4. WOW, sikke en fantastisk farve! Et rigtigt efterårsmåltid, der sikkert også er perfekt hvis der kommer gæster forbi. Tak for inspiration! :-)

    Chris

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er utroligt hvor meget to rødbeder kan give i farve! Ja det er jeg sikker på den er rigtig god til, Chris! :)

      Slet
  5. Rigtig fed opskrift :) - har selv en af slagsen i skuffen, men den er lidt anderledes.

    Jeg er selv gået igang med en "suppe-tirsdag" sammen med min kæreste ;) Suppe er nu den bedste spise når vinterne kommer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, jeg er simpelthen kæmpe fan af supper når vejret er køligt. "Suppe-tirsdag" lægger også godt i munden ;)

      Slet
  6. Er helt med på ideen om suppe som søndagsmad - tror dog kæresten er ved at have fået rigeligt suppe, det er jo hårdt at være testperson til alle supperne jeg har lavet klar til søndags-suppedasen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe - kunne forestille mig, at min kæreste sagtens kunne få det svært også. Det kan være supper bare er en pige-ting, for jeg er vild med det! Er spændt på at se alle dine supper på bloggen ;)!

      Slet
  7. Hvor er det bare en smuk suppe. Ligner helt jordbær rababer grød :-) hehe.
    Denne opskrift bliver gemt sammen med alle jeres andre gode, og glæder mig allerede til at prøve den af.
    Elsker suppe!!! Min favorit er jordskokkesuppe.
    En anden billig rodfrugt suppe er en frost rodfrugte blanding kogt og blendet med noget smørost. Lækker og cremet og meget SU venlig!

    Tak for en fantastisk blog, det er min yndlings madblog. Mums. I er bare dygtige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ja, det har du faktisk ret i ;-)!
      Den lyder simpelthen for nem, og må da helt sikkert prøves!
      Tusind tak for de søde ord, de varmer bare så meget!!

      Slet
  8. Det ser godt nok virkelig lækkert ud! Helt sindsygt! Ligner næsten is eller jordbærgrød! ;-)

    www.johanneblog.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Johanne! Hehe ja, det gør jo man får ekstra lyst til at spise den ;-)

      Slet
  9. Har tænkt mig at lave denne lækre suppe i morgen, men vi har ikke æblecidereddike - kan dette undlades eller erstattes af noget andet?
    Har aldrig brugt det før i min madlavning, så ved ikke helt hvordan det smager, og hvad det gør ved suppen? :-)
    Og fantastisk blog i har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du godt undlade - det vare mest fordi vi synes den manglede lidt syre, det er ikke sikkert du synes det ;-). Så bare prøv at smag den til. Hvis du synes den kunne bruge lidt syre kan du prøve med en anden eddike (hvis du har det), ellers måske lidt creme fraiche, som vi valgte at komme på toppen. Håber det var OK svar! :-)
      Og tusind tak!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...