fredag den 12. oktober 2012

BRØDSTÆNGER MED PARMESANOST

Det er ved at være lidt tid siden disse brødstænger blev lavet. De blev nemlig lavet til rodfrugte suppen! Jeg synes det kunne være sjovt at lave brødene som en slags grissini. Brødstængerne er ikke lige så sprøde, som grissinier, men hvis man ruller dem tynde, kan de helt sikkert godt blive sprøde. Jeg puttede lidt hytteost i dejen og rev lidt parmesan ost udover dem, inden de blev puttet i ovnen. Hvis man vil have mere 'oste' smag kan man fx også komme revet emmentaler i dejen. De var rigtig gode til suppe, og fungerede næsten som en ske :-)
Så skulle jeg gerne sidde i Københavs Lufthavn og vente på at flyet går mod første stop, som er Dussedorf, kl 8:35. Derefter skal jeg videre til Abu Dhabi og så 14 timer i fly fra Abu Dhabi til Sydney - puha, godt jeg har fået gode madblade, musik og lidt læsestof med i tasken :-)


Ingredienser (giver ca. 20 stk):
25 gram gær
2 1/2 dl vand
1 spsk salt
1/2 spsk sukker
100 gram hytteost
150 gram hvedemel
100 gram grahamsmel
150 gram speltmel

1 æg og revet parmesanost til toppen
  1. Opløs gær i vandet
  2. Tilsæt resten af ingredienserne og ælt dejen godt sammen
  3. Lad den hæve i 1 time
  4. Del dejen ud i 20 klumper og rul hver klump ud til en aflang pølse (de hæver en del i ovnen, så lav dem hellere lidt for tynde end tykke)
  5. Pensl stængerne med et æg og drys med revet parmesan over. Og evt sesamfrø eller andet
  6. Bag dem i ovnen ved 225 grader i 8-12 min - indtil de virker sprøde

- Laura
Follow Twin Food
Læs mere »

10 kommentarer:

  1. Mums hvor ser de lækre ud. Er det nigellafrø der er brugt som topping? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Kristine! Det er faktisk bare sorte sesamfrø købt i en asiatiskbutik ;-)

      Slet
  2. Ej hvor ser de gode ud! Jeg er mega sulten ligenu,
    så ville godt kunne klemme såden en ned.. eller ti :b

    http://bykatinka.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Er sikker på de også ville være rigtig gode til snack ;-)

      Slet
  3. Brødstænger er bare geniale alternativer som suppebrød - prøv at vikle en skive bacon om inden de bliver bagt. Det er rigtig godt til rodfrugtsuppe :)

    Mange hilsner

    Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja helt vildt! De lyder virkelig lækkert med bacon, det må jeg huske! Mange tak for tippet ;-)

      Slet
  4. Jeg synes de ser virkelig virkelig gode ud. Jeg gemmer opskriften, til en dag hvor sådan her noget passer godt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Linn, jeg håber at du også vil synes om dem! :-)

      Slet
  5. Rigtig fed opskrift - vil prøve at lave dem mindre, kunne være fedt at få den sprøde effekt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Viinie - ja prøv det, tror de skal være ret tynde for at få den - skriv endelig hvordan resultatet bliver! :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...