fredag den 24. august 2012

BURGER MED RICOTTABØF

Burgere- Hvem kan ikke lide det?! Kan faktisk ikke huske, at jeg har mødt nogen, som ikke kan lide burgere - og det er der nok en god grund til. Hver gang jeg får burgere smager de meget bedre end jeg husker det, og efter første bid kommer der altid et "Mmmmmh" ud af min mund :) Denne burger er ikke med en almindelig bøf, men i stedet med en bøf lavet på ricotta, æg, mel, persille, purløg og hvidløg. Ricottabøffen stammer fra det nyeste Spis Bedre blad, her har jeg bare tilsat lidt ekstra ingredienser, og så er de bagt i ovnen og ikke på panden. Bøffen var smadder god i en burger, og som min kæreste sagde, lægger man faktisk ikke mærke til, at der ikke er kød i. Bøffen kan selvfølgelig også spises med kartofler eller andet tilbehør til. Burgerbollerne er dem jeg altid plejer at lave, men da jeg ikke havde gær, kom jeg 2 dl rugmels surdej i i stedet - det blev bestemt heller ikke værst. Ricotta bøfferne blev som skrevet bagt i ovnen og på den måde undgår man også ekstra opvask + ekstra oprydning omkring komfur - win win ;)!

Ingredienser (giver 3 burgere):

Ricottabøffer:
250 gram ricotta
1 æg (delt i hvide og blomme)
3 spsk mel
1 fed hvidløg
1 lille hånd purløg + persille
salt og peber

Burgerbollerne kommer fra denne opskrift - hvor gær er skiftet ud med 2 dl rugmelssurdej og lidt ekstra mel
Agurk
Tomat
Løg
En lækker mayo
Ketchup
  1. Bland ricotta med æggeblomme, hvidløg, mel og krydderurter
  2. Pisk æggehviden stiv i en skål og vend den forsigtigt i ricotta blandingen 
  3. Krydr med salt og peber
  4. Bag dem i ovnen i ca. 15 min ved 220 grader (indtil de er gyldne) vend dem evt. halvvejs, men pas på, da de godt kan være lidt skrøbelige. Et godt råd er at komme lidt olie/smør under hvor bøfferne skal være, så er det nemt at få dem af
  5. Skær bollen over og byg dem op som du har lyst til :)
Jeg beklager at jeg ikke fik taget nogle billeder af bøfferne, men af en eller anden grund glemte jeg det. Håber det  nogenlunde kan ses hvordan de kan se ud i burgeren

- Laura
Læs mere »

10 kommentarer:

  1. Wauw for en burger! Det var simpelthen det dejligste tip, og mega smart med ovnbagt "bøf". Tusind tak for inspirationen, det var en super god opskrift til weekenden! Rigtig god weekend til jer begge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, synes også selv det var ret smart at bage den i ovnen, heh. Håber også du får en dejlig weekend!! :)

      Slet
  2. Det var dog en skøn opskrift, som helt klart skal prøves næste gang der skal burgere på bordet herhjemme! Jeg er vegetar og bliver så glad hver gang jeg falder over (en brugbar) nem og indbydende vegetarisk opskrift! Så 1000 tak for det : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, Linda! Håber du synes om opskriften, jeg synes hvert fald at bøfferne var smadder lækre! :)

      Slet
    2. Hej igen piger!
      Så fik jeg prøvet ricottabøfferne af! De var et stort hit hos både børn og voksne... Så endnu en gang tak for en lækker opskrift : ) I kan evt. se resultatet her http://www.mitlivskogebog.com/2012/09/ricottabffer.html

      Slet
    3. Det lyder bare super godt Linda, og hvor ser de bare fine ud! Er glad for at de faldt i god jord!! :) :)

      Slet
  3. Mmmhhh burger. Denne opskrift skal da vist lige printes og prøves her i weekenden! Tak for inspirationen! God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, lad mig endelig vide hvad du synes om bøfferne!! :) :)

      Slet
  4. Puuuh jeg blev sulten dér!

    www.johanneblog.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, kan også blive helt sulten af at kigge på billederne igen ;)!
      Hav en dejlig weekend!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...