fredag den 10. august 2012

BAGTE KARTOFFEL PANDEKAGER



Min første plan med de her kartoffelpandekager var faktisk at de skulle steges på panden. Men da jeg forsøgte var det som om at både panden og dejen på panden arbejdede imod mig (øv!). Jeg fandt en anden løsning, lidt a la de her rødbede kager, hvor dejen i stedet blev bagt i ovnen. Pandekagerne består af kartofler, rødpeber, persille, chili, løg, lidt fuldkornshvedemel, parmesanost og æg. Kagerne har en lækker smag og vil fungere rigtig godt som tilbehør. Denne her portion er ret stor og af ca. en tredjedel fik jeg 4 pandekager (afhænger selvfølgelig af størrelsen). Resten af massen kom jeg i fryseren (altså inden den kom i ovnen). Konsistensen var rigtig fin og det var ikke noget smat-værk, pandekagerne gik nemt af bagepladen da de var bagt færdige og havde en sprød skorpe. Hvis i har nogle gode fif til hvordan det virker bedre på panden så kom endelig med dem!!??
Har på fornemmelsen at min dej var for smattet, havde dog slet ikke tålmodighed til at prøve igen og igen med lidt mere mel ;)

Ingredienser (12-15 stk):
8-10 store kartofler
1 rød peber
1 håndfuld persille
1 cm chili
4 æg
1 løg
1/2 cup parmesan ost
1 cup fuldkornshvedemel
  1. Kog kartoflerne til de er møre og mos dem (sørg for at der er nok med salt ved)
  2. Hak rødpeber, persille, chili og løg og bland det i kartoffelmosen
  3. Tilsæt æg, parmesan ost og fuldkornshvedemel og bland det hele til en fast masse
  4. Lav pandekager med et par skefulde kartoffelmos på en bageplade. Jeg lavede dem med en diameter på ca. 15 cm., og kunne have 4 på en bageplade
  5. Bag pandekagerne i 20 min. ved ca. 200 grader (varmluft) eller til de er faste og har farve på toppen
  6. Servér med lidt persille
- Christine
Læs mere »

4 kommentarer:

  1. Åhh.. de ser godt nok lækre ud ;-D

    Jeg er spændt på, hvordan din masse i fryseren reagerer, når du tager den op. Jeg har ikke ret tit været heldig med kogte kartofler i fryseren. Mange gange bliver det underligt... grynet, syntes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja det er jeg også meget spændt på nu da! :) Jeg krydser fingre og håber på det bedste ;) hehe.

      Slet
  2. Hej piger!

    Jeg har lige lavet dem, og det blev lækkert! Dog lidt for smattet til min smag. Jeg har før lavet en anden version, hvor kartoflerne ikke blev kogt og most, men istedet bare skrubbet/skrællet og herefter revet på et rivejern. Måske kan det give lidt mere struktur og "knas" i jeres udgave - som jeg i hvert fald bedst kan lide det:) God søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder smart med at rive dem, det har jeg hørt om før, kan være jeg skal prøve det næste gang, så de ikke bliver så smattet :) Tak for tippet ;)
      God mandag
      KH Christine

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...