søndag den 5. august 2012

KRABBEKLØR MED HJEMMELAVET MAYO

Disse krabbe Klør har lidt af en historie bag sig. Mine chefer ude fra restaurent skovmøllen, har et meget hyggeligt sommerhus oppe på læsø. Her i sommeren har de haft lidt tid til at nyde et par fridage deroppe. Da Lars (min ene chef) kom hjem og fortalte om nogle lækre krabbeklør de havde fået, sagde jeg at jeg rigtig godt kunne tænke mig at lave sådan nogle. Det passede med at de skulle tilbage til sommerhuset på læsø og han fik bestilt krabbeklør til mig ved fiskeren Tom (tror jeg nok han hed). Store flotte krabbeklør friskfanget på læsø - så kan det ikke blive bedre ;) jeg inviterede mine forældre og lillebror på middag, som glædede sig meget til at smage krabbekløerne. De blev SÅ gode og der blev også serveret 3 forskellige hjemmelavede mayoer (en neutral, en hvidløg og en basilikums) og super lækkert brød fra Schweizer Bageriet. Mayoen med hvidløg kom til at smage ligesom aioli, hvilket jeg bare elsker! Opskriften er fra min chef, som fortalte hvordan jeg skulle lave dem- både mayoer og krabbeklør. Det er bestemt ikke sidste gang jeg laver krabbeklør og heldigvis fik jeg sådan et stor portion, at der kunne komme lidt i fryseren :)

Ingredienser (ca. 4 personer):
Krabbeklør:
Ca 2,7 kg krabbeklør
Dild
Citronbåde
Salt
  1. Start med at rens kløerne, brugt evt en børste og skrub dem lidt
  2. Bring en gryde med vand i kog og kom kløerne i når det koger. Giv kløerne 12-15. Hvis vandet koger hele tiden, så giv dem 12 min. Mit vand kogte ikke hele tiden og jeg gav dem 15 min
  3. Tag gryden af varmen og lad kløerne ligge i gryden i 5 min
  4. Hæld vandet fra og server dem varme, eller lad dem køle af og servere dem kolde (jeg serverede dem kolde og opbevarede dem i køleskabet til de skulle serveres)
  5. Når krabbekløerne skal åbnes, fandt vi ud af at, at det var bedst bedste, hvis man lagde kløerne i et klæde og derefter slog på dem med bagsiden af en spiseske. Så sviner det ikke særlig meget nemlig
Hjemmelavet mayo:
4 æggeblommerø
Æblecider eddike
2 spsk sennep
Olie
Salt og peber
  1. Kom æggeblommerne i en skål og pisk dem meget grundigt. Der skal først stoppes når blommerne er blevet tykkere i konsistensen (jeg piskede i ca 7 min).
  2. Kom olie i lidt af gangen og se at massen bliver endnu tykkere
  3. Kom eddike og sennep i
  4. Smag til med salt og peber - og evt også eddike og sennep
  5. Hvis man vil pifte mayoen lidt om, kan man tilsætte friskhakket basilikum, hvidløg, chili eller fx dild
  6. Server mayoerne på et lækkert stykke brød med krabbeklør og et godt glas hvidvin

- Laura
Læs mere »

7 kommentarer:

  1. Åh, mums - det er bare noget af det lækreste sommermad der findes :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nu var det første gang jeg prøvede det - men det var godt nok lækkert! :)

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Jeg har aldrig smagt krabbeklør, men det ser godt nok lækkert ud det hele! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det havde jeg heller ikke, hehe. Du kan tro det var lækkert og helt sikkert noget jeg vil anbefale at prøve :)

      Slet
  4. I accidentally deleted the previous comment and just want to say that everything looks great

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...