søndag den 11. marts 2012

KAGEKONE AF BRUNSVIGER

I dag har vi været til fødselsdag hos vores veninde Simone. Vi havde tilbudt at bage en kage og det ville hun meget gerne have! Vi blev enige om en brunsviger, men at det blev til en kagekone, skulle være en overraskelse. Det er første gang, men bestemt ikke sidste, at vi laver en kagekone. Dejen er bare en helt normal brunsviger, og så har vi pyntet med glasur, smarties og lakridssnørrebånd som hår. Navnet er skrevet med smeltet chokolade og øjnene er små oreos med en lille klat galsur. En meget nem og morsom måde at lave fødselsdagskage på.

Brunsviger (én stor bredepane):
70 gram gær
1 tsk vaniljesukker
70 gram sukker
2 æg
3 dl lunken mælk
125 gram smør
550 gram hvedemel

Lun mælken og opløs gæren heri i en skål. Tilsæt æg, vaniljepulver og sukker. Tilsæt smør og mel - ælt det hele til en ensartet og glat dej. Lad dejen hvile tildækket og lunt i ca. 20 min.
Når dejen har hævet rulles dejen ud til den passer i bredepanden. (ca. 40 x 40)


Fyld:
125 gram smør
200 gram brunfarin
1 tsk vaniljesukker

Bland alle ingredienserne sammen i en skål til en blød masse. Lav huller i dejen med fingrene, sørg for at lave dem rimelig dybe, så der kan flyde masser af fyld i. Hæld fyldet udover kagen og lad det efterhæve lunt i ca. 40 min.
Bag kagen i ovnen ved 220 grader (alm. ovn) i ca. 15 min.
Hvis man vil lave en kagekone, skæres den ud af kagen og derefter pyntes der med glasur og slik. Kagen der skæres fra kan lægges på en tallerken og gemmes :-)

- Christine og Laura
Læs mere »

6 kommentarer:

  1. Endnu en gang mange tak for den fine kagekone :) Det var en kæmpe hjælp piger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, vi er glade for at kunne hjælpe :-)! Hav en god fridag ;-)

      Slet
  2. Hvor er den bare kær! Jeg elsker brunsviger, og close-up-billederne hvor man kan se snask, får mine tænder til at løbe i vand..

    SvarSlet
    Svar
    1. He He ja ik'! Samme her, der kan næsten ikke komme for meget snask på! :-)

      Slet
  3. Åha piger, jeg bagte også brunsviger i sidste uge - det er jo skønt! Jeg overvejer lidt at blogge om den en af de næste dage, men nu må vi se ;)
    Superflot dekoreret må jeg sige (:
    Kh Luise
    http://sesamsesam.com/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Luise. Mange tak - Brunsviger er nemlig bare så lækkert! Vi glæder os til at se din på din blog :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...