torsdag den 20. december 2012

SQUASH SPAGHETTI MED KØDBOLLER

De af jer der følger os på Instagram (Twinfood), kunne se hvilken noget lækkert mad jeg fik til madklub i lørdags. Det var denne ret der blev serveret til hovedret og jeg var helt solgt, hold nu op den var god! Det gør intet at spaghettien er skiftet ud med squash og man er faktisk mæt på en meget rarere måde bagefter. Retten skrev min veninde, at man kan finde på juliekarlaskoekken, som vandt med denne ret i DM i hverdagsmad. Jeg har undladt et par ting i opskriften, da det ikke lige var noget der var på lager herhjemme - men den blev nu alligevel ret lækker! :-) Jeg ved godt at ingredienslisten ser uoverskueligt lang ud, men langt de fleste ting, vil jeg mene, er standard ting i et køkken. Det er en god aftensmadret til en aften efter alle de lidt tungere juledage! YES - i dag får jeg juleferie, hvis i vil være så søde at krydse fingre mellem 13-14 vil det være lækkert ;-)!

Ingredienser (til 4-5 personer):
Kødboller
500 gram hakket oksekød
1/2 dl mælk
2 spsk rasp
frisk revet parmesan
2 spsk ketchup
1 fed hvidløg
Salt og peber
  1. Bland alle ingredienserne sammen i en skål med hænderne
  2. Lad farsen stå på køl i 30-60 minutter
  3. Form farsen til små boller og steg dem brune på alle sider (giv dem ca. 10 min i alt)
  4. Kom kødbollerne på en tallerken og lav tomatsaucen på samme pande

Tomatsauce
2 dåser hakkede tomater
1 stor dåse tomatpure
1/2 dl vand
1 spsk balsamico
1 spsk æblecidereddike
2-3 spsk sukker
1 spsk tørret oregano
1 spsk tørret timian
1 fed knust hvidløg
salt og peber
1 håndfuld frisk basilikum
  1. Sauter hvidløg på panden
  2. Kom hakkede tomater, vand og tomatpure på panden. Lad det koge op
  3. Tilsæt balsamico og æblecidereddike
  4. Kom også oregano og timian ved 
  5. Smag til med salt, sukker og peber
  6. Tilsæt oksedellerne til saucen og lad dem simre med saucen et par minutter (her kan de godt ligge længe - uden at blive kedelige)
  7. Tilsæt frisk basilikum

Squash spaghetti
3 squash
lidt olie
  1. Vask og riv squash'ne på et mandolinjern eller et rivejern på den grove side
  2. Kom dem i en si og lad vandet dryppe fra
  3. Vend lidt olie rundt i den revne squash
  4. Anret en tallerken med squash spaghetti og tomatsauce med kødbollerne. Riv evt. lidt parmesan udover og pynt med basilikum
 
 

- Laura
Follow Twin Food
Læs mere »

6 kommentarer:

  1. Hej :)

    Jeg stødte lige ind i jeres blog her for et dage siden, og hvor er det en lækker blog i har, med en masse skønne opskrifter :) jeg skal helt sikkert følge jer fremover :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nadine! Dejligt du fandt vejen forbi :-)! Og tusind tak!! Vi håber du vil blive ved med at kigge med :)
      Hav en dejlig jul!

      Slet
  2. Det ser godt nok sindssygt lækkert ud! Helt sikkert noget jeg skal prøve :)

    SvarSlet
  3. Smager det simpelthen så godt med det sqaush pasta som alle siger?
    Kan slet ikke forstille mig det - men LÆKKERT ser det ud! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi var også selv lidt skeptiske i starten - men det smager så lækkert ;-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...