lørdag den 15. september 2012

TREKLØVER BOLLER MED AIOLI

Der er gået en anelse bagning i den herhjemme. Jeg har vist fundet ud af, at man ikke bare kan blive ved med at lave søde sager - der er jo som regel kun 2 til at spise dem. For at jeg stadig kan få dækket mit madlavnings-behov, må jeg jo så finde på noget andet, der er lidt sundere. Disse trekløver boller er meget nemme at lave og egner sig godt til supper eller lasagne. De kan også sagtens bruges som en lille eftermiddagssnack med smør og pålægs :) Jeg synes de er ret nuttede, og kan godt lide ideén med, at man kan dele hver enkel i tre stykker. Jeg dryssede med lidt cayenne peber på toppen, og her kan man sagtens pynte med andet for at give dem lidt ekstra smag. Vi lavede lidt aioli til, som vi prøvede at lave på æggehvider. Det bliver en mere luftig aioli, end hvis man laver den på æggeblommer - men den virker ikke så fed. Aioli på æggehvider bliver en del flydende dagen efter og er derfor bedst den dag den laves :-)!

Ingredienser (ca 12 stk):
Trekløver boller
30 gram gær
300 ml vand
1 spsk smør
1 1/2 tsk salt
150 gram grahamsmel
500 gram hvedemel
  1. Opløs gær i vand
  2. Tilsæt salt og smør
  3. Tilsæt mel og rør dejen godt sammen - evt på en røremaskine
  4. I skålen æltes dejen rigtig godt sammen. Sørg for at stræk dejen ud og derefter vend den indover den resterende dej - på denne må får man så meget luft i dejen som muligt
  5. Lad den hæve i skålen i 30 min
  6. Smør muffinsforme og læg tre klumper dej i hvert rum. Rul hver klump til små kugler
  7. Lad dem hæve igen i ca 30 min
  8. Bag kløverbollerne ved 200 gram i ca. 15 min - tjek om de lyder hule når de bliver banket i bunden
  9. Aioli: Til aiolien blandes 1 del hvide med 2 dele olie (alt efter hvor meget man vil have). Den smages til med hvidløg, husk den bliver stærkere i det hvis den får lov at stå lidt, salt og citron

- Laura
Læs mere »

4 kommentarer:

  1. Hvor er de fine - dem vil jeg prøve at lave til suppe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak er sikker på de er rigtig gode til suppe :)

      Slet
  2. Rigtig fine boller, opskriften skal helt sikkert gemmes :) Tak for den!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...