lørdag den 22. september 2012

HONNING RISTEDE NØDDER

Som vi vist har skrevet før, er Christine og jeg med i et projekt med Jakobsens honning. Vi har indtil videre modtaget 3 pakker med en masse lækre honninger og sirup, samt nogle opskrifter vi skal prøve af for dem. Der er 4 stks. honning eller sirup i hver pakke, så lige nu har vi rigeligt honning herhjemme. Der skal ikke bruges mere end 1-2 spsk honning og vi får en hel bøtte. For at få brugt noget af alt den honning, der bare står, lavede jeg disse nødder. Det er egentlig bare ristede nødder i en blanding af honning, kanel og lidt sukker. Nødderne minder mig en anelse om brændte mandler og er virkelig gode til det her lidt koldere og mørkere vejr. Man kan bruge den slags nødder man lige har på lager, her blev det til mandler, hasselnødder og usaltede peanuts. De kan spises som snack, men kan også kommes oven på morgenmaden med fx yoghurt eller skyr.

Ingredienser:
300 gram nødder
100 ml honning (jeg brugte Jakobsens Lys og Mild honning)
1/2 tsk kanel
50 gram sukker + 2 spsk
  1. Smelt honning så det bliver helt flydende - kom det i en skål
  2. Tilsæt kanel og 50 gram sukker 
  3. Kom mandlerne i blandingen og vend det hele godt rundt, så alle mandlerne er smurt ind
  4. Kom mandlerne ud på en bageplade med bagepapir og bag dem i ovnen ved 175 grader i 20 min
  5. Sørg for at rør godt rundt i nødderne hver 5 minut, så de ikke brænder på
  6. Lad nødderne køle af i ca. 2-3 minutter og vend nødder godt rundt på bagepapiret
  7. Fordel 2 spsk sukker over nødderne og lad dem køle helt af
  8. Bræk nødderne fra hinanden og opbevar dem i en lufttæt beholder

- Laura
Læs mere »

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. De var også smadder gode! :) :) Hav en dejlig dag!

      Slet
  2. Nøhj, hvor lækkert :) Og hvor er I heldige at være med til sådan et guf-projekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ja, det er ikke så dårligt med alt den honning/sirup vi får - det kan man jo altid bruge ;-)!

      Slet
  3. De ser virkelig gode ud og perfekte til efteråret og vinteren! :)

    SvarSlet
  4. Smelter du bare honningen i en gryde eller mikroovn? Jeg elsker honningristede snacks og vil helt klart teste din skønne opskift!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marian! Jeg gjorde det i mikroen - det skal virkelig ikke have særlig længe, før det er smeltet. Jeg synes de var super gode! Hav en dejlig dag :)

      Slet
  5. So easy and so yummy!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...