tirsdag den 25. september 2012

GULERODSKAGE MED CREAM CHEESE FROSTING

For lidt tid siden lavede jeg denne lækre og svampede gulerodskage. Den blev lavet i forbindelse med, at min kæreste fik nogle venner på besøg til Moules Frites. Jeg synes der skulle være lidt lækkert til dessert. Opskriften på kagen stammer fra en studie-veninde. Hun har haft den med til holdet et par gange og den smagte bare SÅ godt - derfor spurgte jeg selvfølgelig om opskriften. Jeg lavede få ændringer i opskriften, bl.a erstattede jeg lidt olie med mælk. Jeg er kæmpe fan af frostingen på denne kage og kunne næsten spise den med en ske :-). For at give frostingen et friskt pust tilsatte jeg lidt citron skal. Jeg gav med vilje kagen en anelse i underkanten, da jeg godt kan lide at den er lidt klistret i det. Kagen er, efter min mening, en af de bedste og egner sig godt til en god kop kaffe/the.

Ingredienser (giver 1 springform):
Dej
1 1/2 dl olie
1/2 dl mælk
250 gram brun farin
357 gram gulerødder (ca. 3 stk)
257 gram mel
1 tsk vaniljepulver
2 tsk bagepulver
2 tsk kanel
1/2 tsk natron
4 æg
  1. Riv gulerødder groft
  2. Pisk æg og brun farin sammen
  3. Tilsæt olie og mælk
  4. Bland vaniljepulver, kanel, natron og bagepulver i massen
  5. Tilsæt mel
  6. Vend de revne gulerødder i dejen - kom den i en smurt springform
  7. Bag kagen ved 185 grader i ca. 1 time (måske lidt mere) - tjek med en spids genstand om kagen er færdig
  8. Lad kagen køle af og lav imens frosting
Frosting
200 gram flødeost
125 gram smør
250 gram flormelis
1 tsk vaniljesukker
Skal af 1/2-1 citron
  1. Pisk flødeost, smør, flormelis og vaniljesukker sammen
  2. Smag til med skal af en citron
  3. Fordel frosting over den afkølede kage

- Laura
Læs mere »

13 kommentarer:

  1. Jeg elsker gulerødskage og hvor ser denne her bare mega lækker og svampet ud! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro den også var god, Line! Klart en anbefaler herfra! :)

      Slet
  2. Thank you! I'll check your blog right away :-)!

    SvarSlet
  3. Hold nu op hvor ser den lækker ud. Kan være den skal laves til de gæster der kommer i weekenden, er nemlig også selv helt vild med gulerødskage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en god idé synes jeg, er sikker på du vil elske denne :) Hav en dejlig dag!

      Slet
  4. Hvor ser den god ud, mine tænder løber helt i vand, det er hundrede år siden, jeg har smagt sådan en, selvom det er noget nær min yndlingskage (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, samme her! Man går simpelthen aldrig galt i byen med denne kage . den er bare så lækker! :)
      Hav en dejlig dag

      Slet
  5. Hvor stor en springform bruger du?
    Vh M

    SvarSlet
  6. Den ser virkelig lækker og godt svampet ud :) Tænkte hvilken olie du mon bruger i kagen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det er lige sådan den er ;-)! Jeg mener at jeg brugte raspolie, det har ikke den store 'smag' :-)

      Slet
  7. Der kunne godt have været lidt mindre flormelis i frostingen, og evt lidt citronsaft, den bliver nemlig meget sød.
    Men ellers super lækker kage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa! Det kan du have helt ret i - det kommer lidt an på konsistensen man vil have og smag - så man smager den selvfølgelig bare til med citronskal/saft, hvis man synes det mangler :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...