torsdag den 6. september 2012

FLØDEBOLLER MED RABARBER/HINDBÆR SKUM

Det her er anden gang jeg selv prøver at lave flødeboller, og stadig ikke sidste! :) Jeg elsker hjemmelavede flødeboller, de smager bare ekstra godt, når man ved hvor meget kærlighed man har lagt i dem. Flødeboller er noget der skal laves, når man har god tid, ellers kan det snildt gå galt med flødebolle-massen. Opskriften på disse blev lavet ud fra en blanding af Tóras og Mette Blomsterbergs smukke flødeboller. På en bagt marcipan bund kom der en skum blandet med frysetørrede hindbær og rabarber. Flødebollerne blev dyppet i smeltet mørk chokolade og på toppen blev der pyntet med frysetørrede hindbær og rabarber. De frysetørrede bær giver en smadder dejlig smag til flødebollen - er sikker på det også kunne være godt med frysetørrede blåbær eller brombær. Husk det er i morgen Food Festival starter - vi ses på Tangkroen ved Aarhus havn! :)


Ingredienser (giver ca.24 stk):
250 + 15 gram sukker
75 gram vand
110 gram glykose sirup
140 gram past. æggehvider (svarer til næsten 3 pakker)
10 gram frysetørrede hindbær
10 gram frysetørrede rabarber
500 gram marcipan 

Overtræk: ca. 200 gram god mørk chokolade
Pynt: Frysetørrede rabarber og hindbær
  1. Skær marcipanen ud i 24 runde ca lige store stykker - bag dem ved 180 grader i ca. 7 minutter
  2. Kom vand, 250 gram sukker og glykose sirup i en gryde. Kog massen op til den når en temperatur på præcis 117 grader
  3. Imens massen koger, piskes de resterende 15 gram sukker sammen med æggehviderne indtil massen er stiv
  4. Når massen har nået de 117 grader hældes den ned til de piskede æggehvider, mens der stadig piskes på højeste hastighed
  5. Bliv ved med at pisk massen indtil den er helt stiv, der skal piske i ca. 8 minutter. Mens massen piskes køles skålen af med at viskestykke med isterninger i
  6. Knus fryseretørrede hindbær og rabarber og bland dem i massen
  7. Når marcipan bundene er afkølede, pensles der et lag mørk chokolade over
  8. Kom skummet i en sprøjtepose og sprøjt forsigtigt skummet på de afkølede marcipan bunde
  9. Bag flødebollerne i ca. 5 min ved 180 grader
  10. Lad flødebollerne køle helt af inden de dyppes i smeltet mørk chokolade
  11. Pynt med frysetørrede hindbær og rabarber

- Laura
Læs mere »

16 kommentarer:

  1. Av, de ser lækre ud!! Men 140 æggehvider? ;) 140 gram? Og hvor mange æggehvider svarer det i så fald til? :)

    P.s. Tak for en rigtig god blog, som jeg dagligt følger med på, og kigger opskrifter igennem, når jeg mangler inspiration eller får gæster. Dertil er jeres månedsopsummeringer rigtig gode. Så mange tak for altid god inspiration og lækre opskrifter :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne! Tusind tak for de fine ord, vi er så glade for at du kan lide bloggen - det er kommentarer som dine der bare for os lyst til at blive ved! Hehe, 140 æggehvider er vist lige i overkanten - har rettet det nu, tak fordi du ser fejlen ;)! Det svarer til ca. 3 pakker.
      Hav en dejlig dag!

      Slet
  2. Uha, det skal prøves i aften!!
    Men jeg er ikke helt med på det med viskestykket og isterningerne? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alberte! VIskestykket skal omkring skålen, mens der piskes. Skummet får en bedre konsistens ved at blive kølet ned lidt ned (nu når siruppen der hældes i er ret varm) - det er hvert fald sådan jeg har forstået det :-)! Håber det hjalp! Og rigtig god fornøjelse med dem ;-)!

      Slet
  3. Hvor ser de bare helt vildt lækre ud! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, du kan tro de også var gode! :-)

      Slet
  4. Hej :)
    - Hvordan overtrækker du flødebollerne? Sidst jeg prøvede at lave hjemmelavede flødeboller, synes jeg det var så svært at få dem overtrukket pænt ....

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan sagtens genkende hvad du snakker om. Denne gang tempererede jeg chokoladen se evt dette link: http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/Opskrifter/2010/uds_3/20100305103514.htm - hvor chokoladen blev ret flydende men stadig ikke var for varm. Her kan man 'vende' flødebollerne ned i chokoladen og langstomt trække dem op. Ellers kan man bruge en anden og mere sikker måde, brug en ske til at fordele chokoladen over skummet (chokoladen skal ikke være for varm)! - håber det hjalp :-)

      Slet
  5. Eeeeej, hvor ser det godt ud! :)

    SvarSlet
  6. Hjemmelavet flødeboller er mega lækkert! Var ellevild med at lave dem i december, og de faldt også i god jord derhjemme :) Måske jeg skulle prøve jeres hindbær/rabarber variant næste gang jeg går i krig med flødebolle produktionen.

    & vi ses da dernede (eller tager hvertfald derned lørdag)! hehe :'D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe - hjemmelavet flødeboller er bare det bedste!! :-)
      Det lyder super!

      Slet
  7. Hvor finder man frysetørrede bær/hindbær? Hvilken butik?

    Mvh,
    R

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har købt mine hos Schweizer Bageriet, der ligger i Bruuns gade i Århus :-)

      Slet
  8. Hvor meget vand skal man bruge til at koge sammen med sukker og glykose sirup?
    Er meget spændt på om jeg kan lave flødebollerne lige så flotte som jeres ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise! Tak fordi du spørger, kan se jeg havde glemt at få det med, men har rettet det nu :-) 75 gram vand skal der bruges! Mht chokoladen er det vigtigt at denne ikke er for varm, for så vil den bare smelte flødeskumsmassen - er sikker på de nok skal blive rigtig fint ;-)!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...