torsdag den 27. september 2012

CREMET KARTOFFELSUPPE

Vejret der er over Aarhus for tiden, vil jeg kalde ægte suppevejr. Selvom solen nogle gange for lov at komme frem, er der en kold luft - rigtig efterårs-agtig og faktisk lidt hyggeligt. I søndags var mine forældre inde og spise og her blev denne cremede kartoffelsuppe lavet. Det gode ved suppe er, at de faktisk ofte er rigtig lette at lave - og så kan man proppe alle mulige grøntsager i. Jeg kom kun kartofler og lidt porre i denne og den havde en dejlig smag. Til suppen serverede jeg stegt bacon, som var bagt i ovnen i 12 minutter og brækket i mindre stykker - det fungerede rigtig godt til suppen. Derudover lavede jeg også nogle hvidløgs-knude-boller. Mængden af væske der tilsættes til denne suppe, afhænger selvfølgelig af, hvor tyk man ønsker den. Jeg kan godt lide at den er rimelig fyldig og tyk i det, men hvis man vil have den tyndere, kan man bare tilsætte lidt ekstra vand eller mælk.


Ingredienser (3-4 personer):
Inspiration: handletheheat
800 gram kartofler
500 ml vand
1 grøntsagsboullion terning
1 rødløg
1 porre
400 ml mælk
1 1/2 spsk mel
200 ml madlavningsfløde
Salt og peber

Til pynt: Ovnbagt bacon
  1. Skræl kartoflerne og brug en gaffel til at lave huller i kartoflerne
  2. Kom dem i en beholder, der tåler at gå i mikrobølgeovnen, og giv dem ca. 10 min på høj varme (tiden afhænger af hvor store kartoflerne er, mine var mellem størrelse)
  3. Skær løg og porre i mindre stykker
  4. Imens kartoflerne er i mikroovnen sauteres løg og porrer i lidt olie i en gryde
  5. Tilsæt vand og grøntsagsboullion - lad boullionen blive opløst
  6. Bland mel og 50 ml mælk og kom det i gryden - lad det komme op og koge i ca. 1 minut mens der røres rund
  7. Kom den resterende mælk i sammen med fløden
  8. Tilsæt kartoflerne og blend hele massen med en stavblender til ønsket konsistens
  9. Hvis den er for tyk tilsættes til mere vand eller mælk
  10. Smag til med salt og peber

- Laura
Follow Twin Food
Læs mere »

10 kommentarer:

  1. Uhm, der er nemlig lige præcis suppevejr - jeg har planer om tomatsuppe og ostebrød i aften, det er altid skønt.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også bare en sikker vinder - elsker ostebrød ;-)! Heh

      Slet
  2. Årh, det der kunne jeg godt spise lige nu - det er rigtig efterårsmad :)

    Kig gerne forbi min giveaway: http://bykatinka.blogspot.dk/2012/09/harpleje-giveaway.html

    bykatinka.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lige præcis! Jeg kigger forbi med det samme :)

      Slet
  3. Perfekt - så er der jo lige en opskrift til de dejlige efterårs aftener :) LÆkkert ser det ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis, man går aldrig galt med suppe når vejret er koldt og regnfuldt udenfor :)!

      Slet
  4. Mums! Det ser godt nok lækkert ud. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte, du kan tro den også smagte godt :-)!

      Slet
  5. er lidt i tvivl om hvad i mener under punkt 1 - med at man skal lave huller i kartoflerne?
    og skal der vand med i beholderen når de skal i mikroovnen? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der skal laves huller i kartoflerne med en gaffel, der skal slet ikke vand med i beholderen. Jeg synes også det lød underligt i opskriften, men det virkede fint, heh.. Hvis du er bange for det ikke virker, kan du bare koge kartoflerne normalt :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...