søndag den 11. november 2012

APPELSIN/MANDEL KAGE

Disse kager blev bagt i torsdag, efter jeg havde fået besked på, at tage kage med i skole fredag. Jeg orkede ikke at lave en kage der kræver det store, og derfor blev det denne. Den er hurtigt og lave, og der skal ikke mange ingredienser i + den smager godt! Appelsin juicen giver kagen et frisk pust, som jeg synes er lækkert. Der var rigeligt med kage og derfor tog jeg også lidt med over til min veninde, som jeg skulle være sammen med fredag aften. Vi lavede hjemmelavet sushi med crispy ebi, som jeg er helt pjattet med. Total ynglings sushi :-)! Kagen blev spist til Vild Med Dans finale, hvor vi begge var enige om, at det var de rigtige der vandt! Lidt creme fraiche gør bestemt ikke kagen dårligere.

Ingredienser (giver 1 stor springform (22 cm)):
5 æg
250 gram sukker
50 gram mandelmel
250 gram mel 
100 gram hakkede mandler 
1 tsk vaniljesukker
150 ml frisk presset appelsin juice
Flormelis til toppen
  1. Pisk æggeblommer og sukker til en cremet luftig masse
  2. Tilsæt mandelmel, vaniljemel, mel og appelsin juice - pisk det hele rigtig godt sammen
  3. I en anden skål piskes æggehviderne stive
  4. vend forsigtigt æggehviderne i mel-massen
  5. Tilslut vendes de hakkede mandler i
  6. Kom dejen op i en smurt springform og bag den i 25-35 ved 160 grader (varmluft) - tjek med en spids genstand om der hænger dej ved, det er muligt den skal have længere end de 35min.
  7. Lad den køle helt af, skær ønskede stykker og drys med flormelis
OBS: Hvis man gerne vil lave små tærter (som på billedet) i stedet for en springform, skal de kun have 10-15 min i ovnen. Husk kagen hæver i ovnen, så formene skal ikke fyldes helt op med dej.


- Laura
Follow Twin Food

Læs mere »

11 kommentarer:

  1. Hvor ser de bare fine ud de kager :-) Og det lyder også lækkert!

    SvarSlet
  2. Nøj det lyder bare som en super god kombi med appelsin og mandel :-)!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret - appelsin og mandel er en god kombi! ;)

      Slet
  3. Mums det ser godt ud! :)
    Lige et spørgsmål, hvad er mandelmel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt fint blendede mandler. Man kan købe det i små poser fra Dr. Oetker. Hvis du har en god blender kan du også lave det selv. Lige til denne kage behøver det ikke at være helt vildt fint - mandlerne skal bare blendes så fint som muligt :)

      Slet
  4. Uhm, skal jeg da prøve :D
    Men er det bare mig, eller skriver du ikke hvor meget den skal have i ovnen hvis den skal laves i en springform ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt ret i, at jeg har glemt - retter det med det samme :-) Tusind tak for det!

      Slet
  5. De ser så lækre ud! Bare lige en enkelt spørgsmål, hvor mange kcal er der cirka i? (:

    tjek ud min blog? healthcanbefun.blogspot.dk (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmm, det der med kcal er ikke rigtig noget jeg regner ud, så ved det desværre ikke og ved heller ikke lige hvordan man skal finde ud af det?! Jeg ved at der ikke er noget smør i, men sukker - tror bestemt ikke at det er den 'fedeste' kage :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...