torsdag den 29. november 2012

NEMT RUGBRØD UDEN SURDEJ


Jeg er kæmpe fan af hjemmebagt rugbrød. I lang tid har jeg også været kæmpe fan af hjemmebagt rugbrød med surdej. Desværre var min surdej død - eller faktisk slet ikke død- men jeg havde fald ikke lyst til at bruge den. Det var som om der var noget på overfladen, som ikke plejede at være der - AD! Den blev hældt i vasken og siden har jeg ikke haft overskud til at starte på en ny. Da jeg i løbet af ugen fik lyst til at bage rudbrød, var betingelsen derfor at det blev uden surdej. Rugbrødet blev lavet ud fra en blanding af opskriften vi har her på bloggen på rugbrød og fra Amos kogebog. Brødet blev super fint og jeg synes faktisk ikke at man kan smage, at der ikke er surdej i :-)

Ingredienser (giver 2 stk.):
50 gram gær
6 dl vand
125 gram solsikkekerner
100 gram hørfrø
400 gram skårne rugkerner
200 gram fuldkornshvedemel
750 gram rugmel
1 liter yoghurt naturel
150 gram hvedemel
25 gram salt
  1. Opløs gær i vandet
  2. Tilsæt kerner, salt og yoghurt - rør det godt sammen
  3. Tilsæt alt mel og rød det sammen med en ske - hvis man har en røremaskine kan denne også bruges
  4. Lad dejen stå og hæve i 1 time
  5. Kom dejen op i rugbrødsforme - halvdelen i hver. Jeg har kun en rugbrødsform og jeg lavede derfor kun ét rugbrød ad gangen. Her blev det på øjemål hvordan jeg fordelte dejen
  6. Lad rugbrødet hæve i formen i ca. 30 minutter et lunt sted
  7. Pensl med lidt vand på toppen og drys med solsikkekerner eller græskarkerner
  8. Varm ovnen op på 200 grader (varmluft) Bag rugbrødet i 1 time og 15 min. Så snart rugbrødet er inde, så sænk temperaturen til 160 grader (varmluft)

- Laura
Follow Twin Food
Læs mere »

13 kommentarer:

  1. Det ser rigtig godt ud! Kunne være jeg skulle prøve at lave det, nu når det er uden surdej :) Tak for opskriften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er nemlig en del nemmere når der ikke skal surdej i - så kan alle være med ;-)!
      God weekend!

      Slet
  2. Det ser bare rigtig godt ud! Har aldrig selv lavet rugbrød, men kan da være det skal prøves med denne opskrift :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg da helt sikkert du skal prøve, Line. Jeg synes det var rigtig lækkert ;)

      Slet
  3. Dejligt opskrift :)
    Har aldrig prøvet med eller uden surdej - men denne kunne godt være et forsøg værd :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Vinnie! Jeg synes da helt sikkert det er et forsøg værd ;-)! Rigtig god weekend!

      Slet
  4. Altså en skøn opskrift, bagte rugbrødet i går og det blev simpelthen så lækker. Håber det er okay, at jeg deler opskrifter på min blog, jeg vil selvfølgelig linke tilbage til jeres blog! :)

    - Betina //healthmyway.wordpress.com

    SvarSlet
    Svar
    1. deler opskriften*** (skal nok lade være at dele ALLE jeres opskrifter ;))

      Slet
    2. Hejsa! Beklager vi først svarer nu- men det er helt i orden du deler opskriften på din blog ;-) vi er kun glade for at du synes den er værd at dele

      Slet
  5. Hvordan bliver Jeres rugbrød så mørkt?
    Mine rugbrød bliver altid lyse ?? /:


    Venlig hilsen
    Natascha

    www.Frk-green.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Natascha
      Heh, det er fordi vi bruger et snyde trick nogle gange, hvor vi kommer kulør i.
      Det gør intet ved smagen, kun at man får et mørkere brød ;-)!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...