lørdag den 26. maj 2012

HJEMMELAVET LAGKAGE MED RABARBERSKUM

Kristi Himmelfartsdag havde min (Laura) kæreste fødselsdag og jeg havde fået lov at lave en lagkage. Det er første gang jeg har lavet en lagkage helt selv fra bunden - og det gik faktisk OK hvis jeg selv skal sige det. Opskriften på bundene kommer fra min mormor (en hun faktisk fik af sin mor), som laver verdens bedste lagkager - derfor tænkte jeg at det var den helt rette at spørge om en opskrift :). I lagkagen er der rabarberskum, som jeg fik inspiration til fra smagsløjers opskrift på chokolade cupcakes med hindbærmousse. Der skulle egentlig hindbær i, men da min mor kom med et bundt rabarber lige inden jeg skulle lave lagkagen, blev hindbærrene byttet ud med rabarber. Moussen er rigtig god og virker ikke for 'fed' når man spiser den, rabarberne giver lagkagen et frisk pust - så der (måske) er plads til et stykke mere! På toppen blev der pyntet med friske jordbær, som altid er en sikker vinder sammen med rabarber. Rundt i kanten pyntede jeg med lidt chokolade-fisk, da min kæreste elsker dykning og derfor fisk :)


Ingredienser til lagkagebunde (bages i springform):
6 æg (skilt i hvider og blommer)
400 gram sukker
250 gram hvedemel
1 tsk bagepulver
  1. Hviderne piske helt stive og derefter drysses sukkeret forsigtigt i, mens der stadig piskes. 
  2. Æggeblommerne tilsættes et par stykker af gangen.
  3. Mel og bagepulver vendes i. Dette skal gøres forsigtig, så luftet ikke ryger ud af æggehviderne
  4. Bages i 175 grader i ca. 45-60 minutter. Brug et tyndt redskab til at se om kagen er færdig - det er vigtigt at den er helt gennembagt, så den kan skæres ud. Sørg for at kagen ikke bliver brandt på toppen, læg evt. et stykke sølvpapir over kagen hvis den får for meget farve.
  5. Når kagen er kølet af, tages den ud af springformen. Skær den ud i 3 lige store bunde. Min var faldet en del sammen på toppen, men kunne godt reddes. 
Ingredienser til rabarberskum:
Inspiration: smagsløjer
500 gram rabarber (kogt til rabarberkompot)
200 gram flormelis
saft fra 1 citron
1/2 L piskefløde
3 blade husblas
  1. Blend den afkølede rabarberkompot med flomelis og citron saft.
  2. Læg husblas i blød i koldt vand og smelt det derefter ved svag varme - lad det køle af.
  3. Rør husblassen i massen - gør det hurtigt inden den når at stivne igen.
  4. Pisk fløden til flødeskum og vend det i rabarbermassen
  5. Stil rabarberskummen på køl til den har fået den ønskede konsistens (min stod der i et par timer)
  6. Kom skummet mellem de bagte bunde og kom evt. også lidt rundt i kanten. Pynt lagkagen med fx friske bær

Lagkagen kan sagtens laves dagen før, da den bestemt ikke tager skade af, at sætte sig lidt i køleskabet.

- Laura
Læs mere »

16 kommentarer:

  1. Nej hvor ser den bare lækker ud :)

    Mvh. Michelle-Marie
    http://www.asinmichelle-marie.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Michelle-Marie, den smagte virkelig også godt ;)
      Hav en god pinse!

      Slet
  2. Ej, hvor ser den bare lækker ud, har faktisk aldrig prøvet at lave en rabarber lagkage! Super fin sommer lagkage til sommerens fester! Ha en dejlig Pinse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skulle du tage at prøve, jeg synes det var et stort hit :) Og ja, den kan snildt gå til sommerens fester ;)
      Du må også have en rigtig dejlig pinse!

      Slet
  3. Det ser alt for godt ud! Elsker bare lagkage om sommeren!

    www.johanneblog.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gør jeg også! Nu passer det så fint med at vi og vores lillebror har fødselsdag i juli - så vi får altid lagkage om sommeren ;-)
      Hav en rigtig god pinse!

      Slet
  4. Uh, lækker med rabarbermousse. Rigtig sæson-agtigt :)
    Vi har også en let of luftig lagkage på menuen i dag, som oven i købet er super nem at lave:

    http://madforgalleriet.wordpress.com/2012/05/26/marengs-lagkage-pa-den-ultranemme-made/

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lige præcis! Sådan en marengs lagkage lyder altså også bare vildt lækker! :)

      Slet
  5. IH altså, hvor ser den god ud piger! Rabarber + chokoladefisk må være et hit :-) God weekend OG tak for link :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - min kæreste synes hvert fald at chokoladefiskene var et hit ;) hehe
      Rigtig god pinse til jer begge to , og det var da så lidt med link :)

      Slet
  6. Mums... den ser godt nok utrolig lækker ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. mange tak! Jeg synes også at den var utrolig lækker :-)

      Slet
  7. Hejsa tøser☺ Tror jeg vil låne jeres/din opskrift til min nieces første fødselsdag, ihvertfald til de voksnes version�� Til Maddie (hedder min skønne niece) ville jeg helst finde på noget lidt mindre sukkerholdigt... Måske finde noget der er mere naturligt for hende, så hun ikke få sukkerchok allerede���� Men det lader ikke til at være nemt at finde den slags opskrifter....
    Mht rabarber kompoten, er det lissom når man skal lave æblegrød/kage, at man bare koger det ud med meget lidt vand i bunden? Og så smager det til med sukker? (Hvis det er nødvendigt)
    Mange hilsner
    Stina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stina! Du må undskylde vi svarer lidt sent, men vi har lige haft lagt hovedet lidt i blød :-)! heh. Du har helt ret i, at det er svært at finde sådan nogle opskrifter. Det vi blev enige om kunne være en idé er kandiserede æbler (se en opskrift her: http://cutecarbs.com/2012/09/sadan-laver-du-kandiserede-aebler/ ) det er jo lidt skovt at få en stor 'slikkepind' :-) Ellers skal vi nok skrive igen, hvis vi kommer op med flere forslag.
      Det er helt rigtigt med rabarber kompoten - mere kræver det ikke.
      Håber du synes kagen er god, da Laura lavede den, var det et kæmpe hit!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...