mandag den 14. maj 2012

FEDTFATTIG CHOKOLADE MUG CAKE

De fleste af jer har nok hørt om disse mug-cakes. De har floreret rundt på forskellige amerikanske blogs og jeg er blevet lige begejstret for hver gang jeg har set en opskrift. Kan det virkelig passe, at man kan lave en chokoladekage i en kop på kun 5 minutter (med både forberedelses- og bagetid) - og så i en mikroovn?! JA det kan det. Hvis man en aften pludselig får lyst til noget sødt, er dette en perfekt måde at ordne det problem. Man kan godt smage at den ikke er ligeså smagfuld, som en chokolade kage, der har taget en time at lave, men i betragtning af at den kun tager 5 min at lave - synes jeg at den smager helt udemærket! I fredags ville min (Laura) kæreste og jeg have noget sødt til dessert. Han havde set nogle lave denne mug cake, og synes også, at vi skulle prøve. Vi anede ikke hvor meget den hævede, så vi lavede den kun i en kop - det fortrød vi dog hurtigt, for det væltede udover det hele. Derfor er det smartest hvis man fordeler denne opskrift i to glas. Man kan næsten komme alt i disse kager, og man ville nemt også kunne lave en blåbær mug cake - det kan være der skal eksperimenteres lidt med det :)

Ingredienser (2 kopper på ca. 250 mL):
Inspiration: kirbiecravings
2 1/2 spsk kakao
1 æg
4 spsk mel
6 spsk mælk
1/2 hakket daim
4 spsk sukker
1 tsk vaniljepulver
1/4 tsk bagepulver
  1. Bland alle ingredienserne sammen i en skål
  2. Fordel massen i to kopper (den hæver meget op)
  3. Stil koppen i mikroovnen og giv den 1 1/2 minut på høj varme - tjek om den er færdig. Hvis ikke giv den 30 sekunder mere indtil den er bagt. Denne fik ca. 2 minutter. De to kopper skal ind hver for sig (husk at tjekke at kopperne kan gå i mikroovnen)
  4. Pynt med lidt friske jordbær 


- Laura
Læs mere »

24 kommentarer:

  1. Den har jeg hørt om, det lyder lidt vildt. Dejligt med en fedtfattig opskrift - jeg vil glæde mig til at prøve den

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå - den var jo super nem at lave ;-)

      Slet
  2. Det ser godt nok lækkert ud - sikke nogle flotte billeder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Ditte - den var rigtig lækker!

      Slet
  3. Smukke billeder Laura! Jeg elsker, at det er din kæreste, som fik ideen til at lave den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Anne :) Tror også at han var glad for, at han fik den idé ;-)

      Slet
  4. Det lyder godt nok let og smart. Jeg er bare ikke superglad for at lave mad i mikrobølgeovn... Billederne er fantastiske :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er altid så dejlig nemt :) Mange tak Marian!

      Slet
  5. At læse mad-blogs før aftensmaden.. er både godt og ondt ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker godt, så man kan nå at komme ud og købe ind til sin dessert ;-)

      Slet
  6. Endnu en god grund til at få sig en mikroovn :) hæh

    mvh. Michelle-Marie
    http://www.asinmichelle-marie.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ja, vi kan simpelthen ikke leve uden vores! :)

      Slet
  7. Ej nej nej, hvor ser det lækkert ud - og ja, smukke billeder du tager af din lækre mad!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Mette. Hvis du har en mikrobølgeovn, kan jeg klart anbefale, at du prøver at lave den ;)

      Slet
  8. Helt tilfældigt jeg lige fandt din blog! Og jeg er helt lykkelig! Sikke nogle lækre billeder (og mad!!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød Line, tusind tak! Nu kan jeg (Laura) jo ikke tage hele æren for hele bloggen, da jeg har den med min tvillingesøster ;)
      / Laura

      Slet
  9. Det er altså sådan en god opfindelse, og jeg kender godt det med, at den hæver utrolig meget - jeg bliver overrasket hver gang. :)
    Banan er forresten også rigtig godt deri :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ja, det er helt vildt! Det lyder rigtig lækkert med banan også :)!

      Slet
  10. Øhj, den nemme opskrift kan gå hen og blive farlig.. Jeg har netop lavet en kop med kokos :) Lækkert og nemt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan den nemlig ;) Det lyder rigtig lækkert med kokos - god idé!

      Slet
  11. Super flotte billeder!:) Prøvede den i dag, og ja, virkelig verdens hurtigste og nemmeste "kage", men puha, meget gummiagtig og kedelig kage.. den ville jeg ikke anbefale til nogen og aldrig lave igen!:P

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt du skriver det, for den jeg lavede hjemme i min egen mikroovn blev på ingen måde gummiagtig eller kedelig i det. Jeg prøvede så også at lave den på mit arbejde i deres mikroovn, hvor de også synes den blev kedelig og gummiagtig. Ved ikke om det kan have noget at gøre med, hvor meget man giver den eller mikroovnen. Eller også er det bare smag og behag ;-)

      Slet
  12. Den ser godt nok lækker ud!!! :D men må man godt bruge almindelige æg? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frederikke. man bager den jo i mikrobølgeovnen - så det skulle vi ikke kunne se nogen grund til at man ikke måtte, hehe :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...