mandag den 14. november 2011

ÆBLETÆRTE MED CREME FRAICHE


I går lavede jeg denne lækre tærte, da jeg skulle ud til mine forældre og spise. Her serveres den med creme fraiche.

- Laura



Æbletærte dejen
1 æg
110 gram blødt smør
1/8 tsk salt
1/2 tsk sukker
200 gram mel

Ælt melen og smøren godt sammen med fingrene. Tilsæt salt og sukker. Put ægget i og ælt det hele godt sammen til en klump. Hvis det er for klistret tilsættes lidt ekstra mel. Hvis det er for tørt, lidt vand.
Sæt dejen på køl i minimum en halv time.

Fyld til tærten
5 æbler
1 vaniljestang
5 spsk sukker
2 spsk smeltet smør
Lidt kanel til pynt

I mens dejen er på køl gøres æblerne klar.
Tag 5 æbler, skræl dem og skær dem ud i tynde skiver.

I en skål vendte jeg æbleskiverne i en blanding af sukker og en vaniljestang. En hjælp til at få alle vaniljekornene ud kan være at "mase" vaniljesukkeret ind i sukkeret med en kniv - så bliver kornene fint skilt fra hinanden.

Tag dejen ud af køleskabet og rul den ud så den passer til formen. Læg æblerne i så de overlapper hinanden lidt og start udefra. Tilsidst hældes de 2 spsk smeltet smør over og der drysses med lidt kanel.


Tærten bages i oven ved 200 grader i 35 min eller indtil æblerne er blevet gyldenbrune.



Jeg valgte at servede tærten med creme fraiche, hvilket gjorde den ekstra lækkert :-)


- Laura
Læs mere »

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...