lørdag den 6. oktober 2012

MIT BUD PÅ DE BEDSTE COOKIES

I tirsdags havde min veninde og jeg "find-opskriften-på-den-bedste-cookie-dag". Vinderne blev disse cookies, som simpelthen var så gode, at vi begge blev ved med at sige "hold da op de smager godt". De er lige tilpas sprøde på overfladen og lige tilpas bløde i midten, vi var helt solgte :-)! Selvom du har fundet din bedste cookie-opskrift, vil jeg anbefale at du også prøver denne, det fortjener den altså. Opskriften til disse cookies er fundet på New York Times (se link længere nede), jeg har lavet opskriften om, så den er i gram og ud fra dette har jeg rundet lidt op eller ned. Nedenfor kan i se opskriften jeg kom frem til og brugte. Det sjove ved disse cookies er, at dejen gerne skal hvile i 24-72 timer - er slet ikke klar over hvad det gør med cookies'ne, og om det overhovedet gør noget!? Jeg bagte lidt forskellige portioner, én hvor de slet ikke nåede at hvile, én hvor de havde hvilet i 24 timer og én hvor de havde hvilet i 48 timer. Hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg ikke sikker på, at jeg vil kunne smage forskel på cookies'ne, men måske var det fordi jeg bare var så overrasket over hvor godt de smagte hver gang. Jeg tror ikke jeg kan lade dejen stå og hvile - og hvem finder ud af 72 timer inden, at de har lyst til cookies?!

Ingredienser (giver ca. 12 stk):
Inspiration: makinglifedelicious
240 gram mel
3/4 tsk salt (hvis man godt kan lide de er salte kom 1 tsk salt i)
140 gram smør
145 gram brun farin
115 gram sukker
1 1/2 tsk vaniljepulver
1 æg
1/2 tsk natron
1 tsk bagepulver
150 gram chokolade (bland fx mørk- og lyschokolade)
(evt 100 gram hakkede hasselnødder)
  1. Rør sukker, brun farin og smør godt sammen med en røremaskine
  2. Tilsæt æg og rør godt rundt igen
  3. Tilsæt salt, bagepulver, vaniljepulver, natron og mel - rør det sammen på lav hastighed (så der ikke er mel udover det hele)
  4. Vend hakket chokolade og evt hakkede nødder i dejen (hvis man har tålmodighed kan man lade dejen hvile i køleskabet i alt fra 1-72 timer)
  5. Lav klumper på en bageplade med god afstand, da de flyder meget ud* (hvis de ønskes store, så lad dem veje 85 gram hver og hvis de ønskes mellem lav dem 70 gram hver (man får 12 stk hvis man lader dem veje 70 gram hver, måske 13 hvis man ikke spiser noget af dejen :-)))
  6. Bag dem i ovnen ved 175 grader (over - undervarme) Store: Skal have 17 min, mellem skal have 16,5 min
  7. Når de er færdige tages bagepapiret med cookies over på en rist - hvor de skal køle af i 10 min
  8. Tag derefter cookies'ne af og lad dem køle helt af på risten
* Jeg kunne have 6 stk på en bageplade


- Laura
Follow Twin Food
Læs mere »

27 kommentarer:

  1. Hvor ser de fine og lækre ud! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Heidi, de var bare vildt lækre!! :)

      Slet
  2. Uhh, det er vist de samme som dem jeg lavede for ikke så lang tid siden. De er bare så gode!

    SvarSlet
  3. Kære Laura,
    Hvor ser de indbydende lækre ud. Nu kan jeg ikke tænke på andet :-)

    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Anne. Har set at du også har nogle lækre cookies jeg må prøve ved lejlighed :-)!

      Slet
  4. Tak for tirsdagshygge med smagsprøver på flere forskellige slags cookies, Laura :) Jeg vil gerne skrive under på, at de her virkelig ER verdens bedste cookies!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så lidt søde, Nelle! Giver gerne en omgang cookie-hygge igen ;-)!

      Slet
  5. Verdens bedste cookies-Det lyder lovende! Elsker selv at eksperimentere med især cookies, der er så mange tips og tricks :) Har også lige set en opskrift der udskifter smør med olie, det kunne også være interessant at prøve..
    - Frida, http://bakedbyblondie.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ja! Det har jeg også set opskrifter med, det lyder spændende! De her var virkelig gode :)

      Slet
  6. Mums, de ser så lækre ud.... Så blev jeg lige total kagesulten....ØV!!

    SvarSlet
  7. Super sej opskrift :)
    Bliver jo nød til at tjekke om det nu er verdens bedste :D Det lover umiddelbar meget godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det synes jeg også du skal tjekke - lad mig endelig vide hvad du synes om dem! :-)

      Slet
  8. Jeg bagte dem i går, og de er virkelig gode :)
    Forstår dog ikke helt hvorfor der skal natron i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er glade for du synes om dem! Det var egentlig fordi det stod i opskriften og så har jeg læst mig til at det gør noget ved holdbarheden og kan gøre skorpen ekstra sprød - så tænkte jeg ligeså godt kunne komme det i ;-)!

      Slet
  9. Kan man godt mlxe det i hånden? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. mmh, det kan du nok godt, ville bruge et piskeris :-)! Bare så for at pisk smør og sukker godt sammen og ellers bare følg fremgangsmåden - er sikker på de nok skal smage godt! ;-)

      Slet
  10. Det er så ikkr iorden det der, de ser så super lækre ud :)

    Lise
    http://lisepaasu.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, du skulle prøve og lave dem, Lise - de er så lækre ;-)

      Slet
  11. De blev bagt i går, og hold op hvor er de gode - Hopper på vognen og siger DE BEDSTE COOKIES :-)

    Tak for en god opskrift.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe hvor er du sød Trine. Dejligt at de også faldt i god jord hos dig ;-)
      Tusind tak!

      Slet
  12. Faldt over denne opskrift, da jeg ikke kunne finde den, jeg ellers bruger ... Heldigvis :) Super lækre! Tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vi glade for, at du synes, Charlotte :-) Vi er også selv helt vilde med dem!! :)

      Slet
  13. Tak for en skøn opskrift! De er jo virkelig suveræn gode de her cookies! Dog hurtigt et flere timers projekt, når man kommer til at hakke for meget chokolade - men det er jo hvad der kan ske, ikk'? :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, Louise - vi er glade for at du synes om dem :-) Hehe - kan man hakke for meget chokolade?? ;)

      Slet
  14. De ser jo fantastiske ud :-). Ved I hvor længe de kan holde og hvordan man opbevarer dem bedst?

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...