torsdag den 15. december 2011

GIGANT GULERODSMUFFIN


I julegave havde jeg ønsket mig en form til at kunne lave en gigantisk muffin. I søndags fik jeg den så af min dejlige kæreste i adventsgave. Det passede perfekt med, at jeg skulle have pigerne fra studiet på besøg i dag, for så kunne jeg nemlig få brugt min nye form. :-) Det blev til en gulerods muffin med en lækker cream cheese frosting. Jeg har ikke prøvet at lave en gulerodskage før, og af, at det var første forsøg, synes jeg faktisk at den blev rigtig lækker. Kagen er meget svampet (lige som jeg elsker den) og cream chesse glasuren på toppen er prikken over i'et.

- Laura
Ingredienser til gulerodsmuffin(/s)
2 1/2 cup mel
2 tsk bagepulver
1 1/2 tsk kanel
1 tsk salt
2 cup sukker
1 cup olie
4 æg
3 cup revet gulerødder

Start med at pisk olie og sukker godt sammen. Tilsæt derefter æggene et ad gangen, og sørg for at de også bliver blandet godt ind i dejen. Kom bagepulver, kanel, salt, og mel i blandingen. Tilsæt tilsidst gulerødderne og vend dem rundt i dejen. Hæld lidt over halvdelen af dejen i bunden af kagen, og resten i toppen. Man kan også sagtens bare putte dejen i muffinforme.




Bag kagen ved 170 grader i almindelig ovn i ca.   time. Lad kagerne køle af i formen først, efter ca. et kvarter, vendes formen på hovedet og 'kagerne' skal køle af igen. (hvis man laver små muffins i stedet skal de have omkring 20-30 min)


Ingredienser til Cream Cheese frosting
1 1/2 cup flormelis (der kan puttes mere i, hvis man ønsker glasuren mere fast)
1 cup sukker
1/2 cup smør
150 gram cremecheese ost

Start med at pisk smør og ost sammen. Tilsæt derefter sukker og flormelis og pisk igen. Sæt blandingen på køl i ca. 30 min. Jeg puttede mit i en sprøjtepose, så synes jeg det var lidt nemmere at have med at gøre.


Jeg serverede mine stykker med lidt revet gulerod på toppen.


- Laura
Læs mere »

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...