lørdag den 3. december 2011

HJEMMELAVEDE BURGERE

I aften har min kæreste og jeg fået burgere. Det er noget af det bedste jeg ved, specielt når de er hjemmelavede. Burgerbollerne er en opskrift fra Meyer - og nok nogle af de bedste jeg nogensinde har lavet. Vi puttede løg, tomat, agurk, salt, ketchup og hjemmelavet chilimayo i, udover bøffen - som vi havde puttet emmentaler ost på. MUMS!

- Laura


Ingredienser til bollerne (ca. 12 stk.):


5 dl koldt vand
500 gram hvedemel
150 gram durummel (her brugte jeg grahamsmel i stedet, da de ikke havde durum hvor jeg købte ind)
10 gram gær
1 tsk salt
1 tsk sukker
Sesamfrø til pynt

Start med at opløs gæren i vandet. Tilsæt derefter mel, salt og sukker. Sørg for at kom en lille smule mel i gærblandingen før saltet kommes i. Rør dejen godt sammen, evt med en elpisker eller en røremaskine - det vil give dejen en ekstra god sejhed. Sæt dejen på køl og lad den koldhæve i mindst 12 timer (min hævede i ca. 8 timer og blev virkelig god!)


Tag halvdelen af dejen og del den i 6 klumper. Form pæne runde boller ud af klumperne og læg dem på en bageplade med bagepapir. Gør det samme med den anden halvdel af dejen. Tryk evt. bollerne lidt flade, så de ikke bliver for høje. Pensl med et æg og drys med sesamfrø.


Bag bollerne i 12-14 minutter ved 250 grader

     

Ingredienser til chilimayo (en mellem skål):
1 rød chili (med kerner)
1 fed hvidløg
3 1/2 dl miracle whip
2 spsk ketchup
Salt og peber
Lidt citron saft

Hak chilien fint og bland alle ingredienserne sammen.


Bøfferne laves ud fra ca. 500 gram hakket oksekød (9 bøffer). Skær evt lidt ost ud, som kan puttes på bøfferne, når de steger på panden.

I mens bøfferne laves, kan resten af grøntsagerne skæres ud.


Byg burgeren op som ønsket og nyd den :-)


- Laura
Læs mere »

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...