torsdag den 15. december 2011

KERNEBRUD


I dag har jeg haft besøg af pigerne, som jeg går på hold med til noget julehygge. Det var super hyggeligt. Til os, havde jeg lavet disse kernebrud og en ggiant gulerodskage, som jeg også synes blev rigtig god. Opskriften på brudene kommer fra en af Amos bagebøger, hvor jeg har byttet få ingredienser ud. De var ikke svære at lave, og kan snildt fryses ned og evt. bruges som morgenboller. Egentlig kan brudene spises uden noget, de er sprøde og gyldne udenpå, og bløde indeni. Jeg synes nu at smør og pålægschokolade gør brudene perfekte :-)

- Laura

Ingredienser til kernebrud:
600 gram hvedemel
300 gram grahamsmel
50 gram gær
5 1/2 dl lunket vand
60 gram sukker
75 gram creme fraiche
2 æg
1 tsk salt
150 gram solsikkekerner
(Til brudene kunne man også sagtens tilsætte gulerødder, rosiner eller evt. revet rodbede)

Start med at oplæs gæren i det lunkne vand. Tilsæt derefter hvedemel, grahamsmel, sukker og salt, og ælt det sammen. Ælt derefter creme fraiche ind i dejen indtil dejen er smidig.

Lad dejen hæve i en melet skål, met et klæde over i ca. 1 time


Når der er gået en time laves der en lille fordybning i midten af dejen. Heri slås de to æg ud - kom også solsikkekernene ned til æggene. Fold dejen til en stor bolle, og brug en kniv (jeg brugte en dejskraber) til at hakke dejen i småstykker. Sørg for at æg og solsikkekerner bliver "æltet" med i dejen. Dejen skal være ujævn

   

Når dejen er hakket i småstykker deles den i brudstykker, jeg fik ca. lavet 20. Løft forsigtigt brudstykkerne over på en bageplade med bagepapir. Det er meget svært at forme fine boller af denne dej :-) De hæver meget i ovnen, så sørg for at lave godt med plads mellem dem. Lad brudene hæve i endnu 1 time.
Bag kernebrudene midt i en 220 grader forvarmet ovn i ca. 15 min. Tjek om brudene er bagt ved at bruge en srtikkepind eller skarp kniv. Hvis der ikke sidder noget dej på kniven, er bollerne færdige. Hvis de lyder hule når man klapper dem på bunden, er de også færdige.



- Laura :-)
Læs mere »

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...