søndag den 18. december 2011

MINI SUMMERBIRD FLØDEBOLLER


Sidste år til jul fik jeg bogen "Gudernes føde" fra summerbird - en bog jeg havde ønsket mig rigtig meget, da jeg synes der er nogle fantastiske billeder af super lækre ting. Jeg har desværre ikke haft tid til at lave så meget fra den, da det meste tager en del tid. MEN i dag besluttede jeg mig for at lave flødebollerne, de ser bare sååå gode ud. Det er de kendte med en marcipan bund, lækkert skum og overtrykket med et lag chokolade. Har smagt dem i butikken, og ville se om dem man selv laver kunne blive ligeså gode :-). Det kunne de, jeg valgte at lave dem rimelig små - så man ikke når at få ondt i maven, inden man er færdig med den første.

- Laura
Ingredienser til flødebollerne:















60 gram vand
150 gram sukker
80 gram glukose
1 vaniliestang
100 gram æggehvider
2 spsk sukker
200 gram marcipan
mørk chokolade til overtræk

Marcipanen rulles ud i rimelig ens tykkelse (ca. 0.5 cm tyk) Brug et lille glas til at få de ønskede størrelser på marcipanen. Pensel med mørke chokolade på begge sider af marcipanen og stil bundene køligt.

 

Kog vand, sukker, glukose og den flækkede vaniliestang til massen er 117 grader.

 

Pisk æggehviderne næsten stive med de 2 spsk sukker. Hæld den 117 grader varme sukkerlage i i æggehvidemassen, i en tynd stråle under piskning. Efter det hele er pisket ind, skal der piskes videre i ca. 8 min.


Fyld guffen i en engangssprøjtepose og klip et stort hul i enden (ca. 1 cm). Sprøjt gruffen over marcipanbundene. Pas på med at gøre dem for høje - da de godt kan "vælte" lidt. Lad flødebollerne hvile et par timer.



Placer dem tilsidst på en rist og hæld mørk chokolade over. Stil dem et køligt og tørt sted. Jeg havde lidt problemer med mit guf, da det nok ikke var pisket længe nok - så sørg for at det bliver stift, ellers falder de lidt sammen. De smagte nu stadig super godt :-)


- Laura
Læs mere »

9 kommentarer:

  1. Kasper Mølgaard Jensen6:26 PM, december 20, 2011

    De ser vildt gode ud :)

    SvarSlet
  2. Sikke en - undskyld mit sprog - møglækker blog I har her! :O) Det vrimler jo med skønne opskrifter og dejlige billeder.. Helt klar fast læser fra nu af! :O)

    SvarSlet
  3. Hej Heidi.
    Mange tak for din kommentar, vi er glade for at du er blevet fast læser! :-)
    / Laura og Christine

    SvarSlet
  4. Hej,
    Jag jobbar för sajten HittaRecept.se och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi har lanserat den populära svenska sajten HittaRecept.se i Danmark som Findeopskrifter.dk.

    Vi såg att du har goda recept i din blogg (http://twin-food.blogspot.com/) och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Madblogtoppen" på Findeopskrifter.dk.

    Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

    Här kan du se hur många som är med i den svenska Matbloggstoppen på HittaRecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Madblogtoppen!

    Vänlig hälsning,
    Pauline Torres
    pauline@hittarecept.se

    SvarSlet
  5. Mums hvor ser de lækre ud!

    SvarSlet
  6. Hej Piger! Åh de ser skønne ud. Hvor køber man glykose henne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa! Nu er det ved at være lidt tid siden vi har lavet dem, men mener at have købt det i kvickly?! I sådan en gennemsigtigt flaske. Tror også man kan få det i magasin eller salling :-) Håber du finder det!

      Slet
  7. Hej. Fantatisk med en masse inspiration. Jeg har lige prøvet at lave flødebollerne iidag, og de blev rigtig gode. Så tak.
    Men jeg ville lige høre om i ved sådan ca hvor lang tid de kan holde sig.
    Hilsen Pernille

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille! Det lyder bare rigtig godt :) Hmm, vil tro de kan holde sig i et par dage i køleskabet i en lukket beholder. Vores blev spist samme dag de blev lavet, så de nåede ikke at stå så længe, hehe :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...