torsdag den 6. december 2012

LÆKKER CHOKOLADEKAGE UDEN ÆG


En dag for lidt tid siden fik min kæreste besøg af en ven. Han var kommet til at sige, at der ville være kage, og jeg blev derfor nød til at lave en :-)! Der var et lille problem og det var, at vi ikke havde nogle æg. Jeg orkede ikke at gå ned for at købe nogle og i stedet satte jeg mig til at lede på kageopskrifter uden æg på nettet. Jeg faldt over en opskrift fra New York Times, som lød som noget for mig. Det var en svampet chokolade kage og opskriften jeg endte med finder i nedenunder. På toppen kom der et generøst lag chokolade glasur og derefter pyntede jeg med kandiserede violer, som jeg købte sidst jeg var i Torvehallerne. Kagen blev virkelig god og tog ikke skade af, at der ingen æg kom i. Den var svampet og lidt klistret, som jeg godt kan lide kager :-)


Ingredienser (1 springform - 22 cm):
Inspiration: nytimes
200 gram mel
30 gram kakao
1 tsk bagepulver
200 gram sukker
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljesukker
5 spsk olie uden for meget smag
250 ml mælk (kan erstattes af vand)

Glasur: Kakaopulver, flormelis og en lille smule vand
Pynt: Kandiserede violer
  1. Pisk olie og vand sammen i en skål
  2. Tilsæt sukker, vaniljesukker, bagepulver, salt og kakao - pisk det hele godt sammen
  3. Tilsæt mel og pisk langsommere, så det ikke flyver udover det hele
  4. Smør en springform og kom dejen i formen
  5. Bag den i en 175 grader varm ovn i 25-35 minutter. Tjek med en skarp genstand og den er bagt
  6. Hvis man ønsker den lidt blød i det, skal den ikke være FULDSTÆNDIG gennembagt. Der må gerne hænge en anelse på den skarpe genstand
  7. Lad kagen køle helt af inden den overhældes med glasur

- Laura
Follow Twin Food
Læs mere »

37 kommentarer:

  1. Typisk kærester ;)
    Men kagen ser dejlig ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ja - kagen var også super lækker, så det var OK han havde sagt at der var kage ;-)!

      Slet
  2. Hvor fantastisk, særligt fordi mælken kan erstattes af vand. Den skal jeg helt sikkert prøve, nu jeg forsøger at leve primært vegansk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var ligepræcis derfor jeg skrev det med vandet, da jeg tænkte der var nogen som dig :-)! Håber du kommer til at prøve opskriften!

      Slet
  3. Svar
    1. Det skal helst være en olie uden for meget smag så fx rapsolie :-)

      Slet
    2. Tak for svarene - og det var pænt tænkt, det med udskiftningen af mælken :)

      Slet
  4. Konsistensen ser altså bare noget nær perfekt ud! Og kan godt lide den er æg-løs, så kan man jo smage lidt på dejen, hehe ;)
    - Frida, http://bakedbyblondie.bloggersdelight.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ja du har helt ret - jeg plejer nu at smage af dejen lige gyldigt om der er æg eller ej i :-P

      Slet
  5. Mmm... Den lyder og ser virkelig lækker ud! Den skal vist prøves en dag :)

    SvarSlet
  6. Ej hvor ser den lækker ud!
    Den må jeg prøve en dag :D Også selv om jeg nok ikke har helt godt af det XD

    Simone
    Microcut.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, et lille stykke skader vel aldrig ;-)!

      Slet
  7. Årh, det med kæreste-situatioen kender jeg godt ;) Men er også ret rart, at kunne smækker en masse kager sammen til !

    Mmm, den ser god ud - er ikke så vild med kager uden æg, men den skal da vist prøves - man kunne jo blive omvendt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha ja, du har ret!
      Jeg var ligeså skeptisk som du lyder, og det blev faktisk ret lækkert - jeg har i hvert fald lavet den igen efterfølgende fordi den er så let og bliver rigtig god! :)

      Slet
  8. Den ser dejlig lækker ud! Er lidt en sucker for chokoladekage, så den skal også prøves :)

    SvarSlet
  9. Jeg bagte den i går. Synes konsistensen er god, men den smagte desværre mere af mel end chokolade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var sjovt, jeg bagte den også i går og jeg synes den var smadder god. Stort plus at der ikke skal æg i :)

      Slet
    2. Annonym1: Jeg synes det lyder meget mytisk med den melede smag, er du sikker på der er kommet nok kakaopulver i? :)

      Annonym2: Er glad for at du kunne lide den :)

      Slet
  10. Har selv bagt kagen og den var rigtig lækker! Kan i præcist angive hvilke mængder i brugte til glasuren? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa - du må undskylde det sene svar, kommentaren var blevet gemt :-)
      Det er lidt svært at angive præcis mængde. Men prøv med 1 spsk vand, kom 2-3 tsk kakaopulver og flormelis til konsistensen af tyk.. ved ikke hvor meget det rækker til, men så kan man lave endnu en portion, hvis det ikke er nok :-)

      Slet
  11. Tror i mængden passer til en klasse på 30 eller vil i foreslå at lave dobbelt portion? :) - og hvordan er konsistensen, den bliver ikke for snasket at have med vel? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville nok lave dobbelt portion til 30 mennesker :-)! Så skulle der gerne være nok! Jeg synes ikke konsistensen er for snasket, men du kan evt. give den lidt ekstra hvis du er i tvivl (den skal bare heller ikke blive "tør" i det. Men som konsistensen er på billedet, synes jeg sagtens man kan sidde og spise et stykke med hænderne :-)!

      Slet
  12. Wauw! Den ser godt nok lækker ud.. den SKAL jeg prøve her nu! :D

    jeg er chokoladesulten..

    Kig forbi:

    www.Frk-green.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Frk. Green! Man bliver nemt chokoladesulten med alt det chokolade :-)
      Vi kigger forbi! :-)

      Slet
  13. Fantastisk velsmagende kage. Mig og min svigerinde har lige bagt den og den er fantastisk! (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor dejligt at I kan lide den :) Hav en rigtig god weekend!

      Slet
  14. Den lyder super lækker! :)
    Den er lige sat i ovnen, så nu venter jeg blot på at den skal ud! :)
    Syntes dog dejen blev meget tynd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget muligt at det er meningen dejen skal være tynd, jeg kan ikke helt huske det :-)
      Håber du synes den blev god!

      Slet
  15. Tro det eller ej i to men jeg skal faktisk prøve at lave den idag ;) er det toppen af poppen indenfor chokoladekage?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hah, det lyder sgu godt Anders! Husk og tjek med en skarp genstand i midten af kagen (når den er i ovnen) at der ikke hænger for meget ved - så den ikke får for lidt ;-) Ved ikke om den er toppen er poppen, men vi synes den er ret god ;-)

      Slet
    2. Det skal jeg nok, ja for sidst jeg bagte en synes jeg sku den blev lidt for tør... Men billedet her ser jo perfekt ud :) hvad gør det at der ikke er æg i?

      Slet
  16. Den blir nok lidt mere kompakt når der ikke er æg i, men så minder den jo lidt om en god, gammeldags brownie :b
    Jeg tror jeg vil prøve at erstatte mælk med sveskejuice og så putte nogle hasselnødder i. ÅÅÅÅH! Skal nok gi lyd om det fungerer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ja, det har du ret i Lise! Det lyder meget specielt med sveskejuice - sig endelig hvordan det bliver :)

      Slet
  17. Så er din kage i ovnen. Venter spændt på resultatet.. Mmmm, det dufter i hvert fald godt! :)
    Kirstine
    www.GallerietKousgaard.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirstine! Vi håber den faldt i smag :-)
      Husk vi er flyttet til den nye blog: www.twin-food.dk

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...