torsdag den 9. august 2012

OVNBAGT PASTA MED KANTARELLER

Opskriften her var faktisk en min lillebror synes jeg skulle prøve. Inspirationen med at bage pastaen i ovnen stammer fra Jamie Oliver - resten der kom i, var hvad der lige var i køkkenet. Kantarellerne, som jeg vil sige er hovedingrediensen i denne ret, stammer fra Læsø ligesom krabbekløerne. På Læsø vokser kantarellerne vildt og hvis man er heldig at vide hvor de er at finde, kan man komme hjem med en hel del. Disse var nogle jeg fik fra mine chefer, de har sommerhus deroppe og ved lige hvor man skal lede :) Kantarellerne blev stegt på panden i smør med hvidløg. Inden pastaen kom i ovnen, blev den kogt og derefter vendte jeg soltørrede tomater, basilikum, stegte kantareller og æg i. På toppen kom der en masse revet parmesan, som bliver helt sprødt når retten bliver bagt i ovnen, mums! Det var egentlig meningen at jeg ville have hældt fløde ved pastaen inden den kom i ovnen, men jeg glemte simpelthen at købe det og i stedet blev det til æg - som jeg iøvrigt sagtens kan anbefale! I eftermiddag står den på sommerhus med de dejligste veninder indtil søndag, så de næste par dage er det Christine i kommer til at høre fra ;)

Læs mere »

onsdag den 8. august 2012

MEGET GOD VANILJEIS

Som skrevet før, hører der (næsten) altid en hjemmelavet dessert til, når mine forældre kommer ind i lejligheden og spiser. Sidst de var herinde blev denne vaniljeis desserten. For ca. 1 måned siden købte min mor og jeg en ismaskine i fakta for den nette sum af 150 kr. Jeg ved godt at prisen siger noget om kvaliteten, men vi besluttede os alligevel for at købe maskinen, for at se hvor meget vi ville få den brugt ift. om der i fremtiden måske skulle investeres i noget bedre. Indtil videre har den virket helt fint og vi har begge fået lavet nogle gode is i den! Det eneste problem med den, er at den minimum skal stå i fryseren i 12 timer, og i dette tilfælde fandt jeg først ud af på dagen at jeg ville lave is. Derfor stod den der ikke helt 12 timer og jeg valgte også af den grund ikke at varme massen op, så ville den aldrig være blevet til is. Jeg kom lidt hakket chokolade i isen, men den kan sagtens spises uden. Tror det er en af de bedste vaniljeis jeg har smagt, den var bare lækker og smagte vildt godt! Heldigvis var resten af familien også enige, specielt min lillebror var vild med den :) Nederst i indlægget er der et par billeder af en is jeg skulle lave for Jakobsens, der kom m&m's i og så var sukker erstattet med honning. Honningen gav den en spændende smag, som jeg ikke helt kunne finde ud af om jeg kunne lide. Hvis man er til honning, kunne det være man skulle prøve at erstatte sukker med honning ;)!

Læs mere »

tirsdag den 7. august 2012

DETOX JUICE

Denne juice fik jeg til morgenmad i weekenden. Jeg har ikke spist sådan fantastisk sundt her over sommerferien og tænkte at min krop godt kunne trænge til lidt sundt medicin. Den var fin at tage som morgenmad, men næste gang jeg laver den, kan det godt være det bliver som frokost i stedet. Spinat-smagen er måske ikke lige det man har lyst til at starte dagen med! :) Juicen var super nem at lave og består primært at friske spinatblade. Derudover kom jeg også ingefær i - jeg elsker den skarpe lidt stærke smag ingefær giver (man kan selvfølgelig helt undlade ingefær, hvis man ikke er vild med det). For at gøre juicen en anelse sød, kom jeg også lidt honning i. Jeg smagte den til med citronsaft og det blev ca. til saft fra 2 både. Juicen blev lavet på min stavblender og det gik lynende stærkt! Find et glas og kom en masse isterninger i og hæld derefter juicen over.

Læs mere »

søndag den 5. august 2012

BAGTE TUNFRIKADELLER

En anden form for frikadeller er de her lækre bagte tunboller. De er nemme og man kan tilsætte alle sine yndlings ingredienser! Jeg har tilsat rødpeber, persille, hakket spinat, chili og ellers tun, æg, citronsaft og fuldkornshvedemel. Der blev lavet en kæmpe portion, hvor bollerne blev frosset ned i små portionsposer, som bare er mega nemme at tage op og varme i ovnen eller mikro'en. Jeg valgte at bage tunbollerne for at spare lidt på fedtet ift. når de steges - sikkert ikke den store forskel, men synes også det sviner mindre :) De blev formet i hånden og lagt i en bageplade hvorefter de blev bagt i ovnen. Tunbollerne blev serveret oven på lidt fuldkorns spaghetti hvor der til sidst blev drysset med parmesan og persille. En utrolig nem og meget smagfuld ret, som virkelig kan varieres med forskellige ingredienser. Næste gang skal der prøves med soltørrede tomater eller måske feta. I lørdags var vi en stor dansker flok på vinsmagning i Hunter Valley. En fantastisk smuk oplevelse, som i nederst i indlægget finder lidt stemningsbilleder fra!


Læs mere »

KRABBEKLØR MED HJEMMELAVET MAYO

Disse krabbe Klør har lidt af en historie bag sig. Mine chefer ude fra restaurent skovmøllen, har et meget hyggeligt sommerhus oppe på læsø. Her i sommeren har de haft lidt tid til at nyde et par fridage deroppe. Da Lars (min ene chef) kom hjem og fortalte om nogle lækre krabbeklør de havde fået, sagde jeg at jeg rigtig godt kunne tænke mig at lave sådan nogle. Det passede med at de skulle tilbage til sommerhuset på læsø og han fik bestilt krabbeklør til mig ved fiskeren Tom (tror jeg nok han hed). Store flotte krabbeklør friskfanget på læsø - så kan det ikke blive bedre ;) jeg inviterede mine forældre og lillebror på middag, som glædede sig meget til at smage krabbekløerne. De blev SÅ gode og der blev også serveret 3 forskellige hjemmelavede mayoer (en neutral, en hvidløg og en basilikums) og super lækkert brød fra Schweizer Bageriet. Mayoen med hvidløg kom til at smage ligesom aioli, hvilket jeg bare elsker! Opskriften er fra min chef, som fortalte hvordan jeg skulle lave dem- både mayoer og krabbeklør. Det er bestemt ikke sidste gang jeg laver krabbeklør og heldigvis fik jeg sådan et stor portion, at der kunne komme lidt i fryseren :)

Læs mere »

lørdag den 4. august 2012

SOLBÆR ROULADE

Forleden da jeg var hjemme ved mine forældre, fik jeg igen lyst til at lave noget med bærrene i deres have. Denne gang blev der kun brugt en slags bær - nemlig solbær. Solbærrene blev lavet til en marmelade, som jeg smurte i en roulade (hih, det rimer). Jeg har aldrig lavet roulade før, men efter min mor for en del tid siden serverede en hindbær roulade - som smagte vildt godt, har jeg ville prøve at lave en. Det bedste tip er nok at lave marmeladen som det første og lade denne sætte sig. Derefter laves roulade dejen og når den er bagt, skal marmeladen hurtigt på dejen (mens den stadig er varm) - så undgår man at rouladen går i stykker. Rouladen kan nemt gøres nemmere hvis man køber en god marmelade og smører denne i. Jeg kan se rundt på forskellige blog's er der er blevet lavet marmelade. Og hvis man allerede har en lækker marmelade, tager det vitterlig ingen tid at lave sådan en lækker sag her :)

Læs mere »

fredag den 3. august 2012

LÆKKER KARTOFFELSALAT MED ÆG OG TOMAT

Denne salat er, for mit vedkommende, en salat som man aldrig kan gå galt i byen med. Den er simpelthen så lækker og jeg elsker måden som æggene gør den lidt cremet på. Vi fik den til min lillebrors 18 år's fødselsdag i mandags, hvor den blev serveret til et lækkert stykke rosa culotte steg! Opskriften stammer fra Webers nye grill kogebog. Det er en salat jeg selv sagtens ville kunne spise for sig selv til aftensmad, men ellers kan man også sagtens lave kylling eller andet kød til. I salaten er der, sammen med æg og kartofler, også oliven, tomater, pinjekerner og en dressing med olivenolie, citron, salt og peber - på toppen blev der drysset med frisk basilikum. Jeg har helt glemt at fortælle jer, at jeg har bestilt billet ned til Christine. Er afsted fra d. 12 - 30 oktober og jeg glæder mig bare vanvittig meget!!

Læs mere »

torsdag den 2. august 2012

GRÆSKARSUPPE MED SPINAT/RICOTTA TORTELLINI

Efter sidste forsøg med græskar pizza synes jeg at det måtte prøves endnu en gang. En rigtig vinter-ret. Det er egentlig meget varmt hernede om dagen, hvis solen står på. Men så snart solen forsvinder bliver der hamrende koldt, og at husene ikke er isoleret hjælper ikke ligefrem på varmen. Derfor var suppe en ægte vinder til en kold aften under tæppet på sofaen. Det værste er at når der er så koldt går der ikke længe før ens brandvarme suppe bare er lunken - lidt øv ;-)! I suppen er der udover græskar lige 2 stks kartofler og kyllingebouillon. Suppen skal blendes og herefter koges op igen. Mens den koges op tilsættes spinat/ricotta tortellinierne (eller hvad man nu ønsker af fyld) til suppen og så koges de færdige samtidig med suppen - virkelig smart. Jeg elsker fyldte pastaer og har aldrig før prøvet det i suppe, men det er virkelig lækkert og det giver lidt ekstra krydder. Brødet er ikke det store, lidt færdig-købt i supermarkedet med lidt hvidløg og basilikum. Tiden flyver afsted hernede, 1 måned er der allerede gået og jeg har ingengang nået at være rigtig turist endnu. Skolen er godt i gang og i weekenden blev jeg Open Water Dive certificeret - jaaaa :) En syg oplevelse og meget grænseoverskridende, men i sidste ende fuldstændig fantastisk. Vi har allerede planer om Great Barrier Reef i vores springbreak!! I weekenden står den på en dagstur til Hunter valley med vinsmagning og besøg på vinmark.
Læs mere »

onsdag den 1. august 2012

FOOD FESTIVAL I ÅRHUS

(Billeder lånt på: http://foodfestival.dk/)
HAR I HØRT OM FOOD FESTIVAL?!
Hvis ikke, synes jeg det er på tide :). Det er et arrangement der finder sted på Tangkroen i Aarhus d. 7-9 september 2012, og som selvfølgelig handler om mad. 
Læs mere »

TWIN FOOD I JULI

Pizza med ricotta og græskar - Tomattærte med kartofler  - Hyldeblomstsorbet - Anne's Brownie - Rødgrød med fløde
Fjordrejer med mango/avocado - Grove rundstykker - Coleslaw tzatziki - Macarons - Pesto/Parmesan snegle
Sund snack med lakrids - Spejlæg sandwich - Oreo bites med lakrids - Spinatpandekager - Grov tærte med grøntsager
Hjemmelavet krydderost - Peach iced tea - To yndlings - Fladbrød på panden - Marengslagkager
ÆggerederPandekager med rugflager - Æg med serrano skinke - Boller med et twist af Sydney - Grillet aubergine
En lille reminder om hvad der har været på bloggen i juli måned :)

Læs mere »
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...