onsdag den 8. august 2012

MEGET GOD VANILJEIS

Som skrevet før, hører der (næsten) altid en hjemmelavet dessert til, når mine forældre kommer ind i lejligheden og spiser. Sidst de var herinde blev denne vaniljeis desserten. For ca. 1 måned siden købte min mor og jeg en ismaskine i fakta for den nette sum af 150 kr. Jeg ved godt at prisen siger noget om kvaliteten, men vi besluttede os alligevel for at købe maskinen, for at se hvor meget vi ville få den brugt ift. om der i fremtiden måske skulle investeres i noget bedre. Indtil videre har den virket helt fint og vi har begge fået lavet nogle gode is i den! Det eneste problem med den, er at den minimum skal stå i fryseren i 12 timer, og i dette tilfælde fandt jeg først ud af på dagen at jeg ville lave is. Derfor stod den der ikke helt 12 timer og jeg valgte også af den grund ikke at varme massen op, så ville den aldrig være blevet til is. Jeg kom lidt hakket chokolade i isen, men den kan sagtens spises uden. Tror det er en af de bedste vaniljeis jeg har smagt, den var bare lækker og smagte vildt godt! Heldigvis var resten af familien også enige, specielt min lillebror var vild med den :) Nederst i indlægget er der et par billeder af en is jeg skulle lave for Jakobsens, der kom m&m's i og så var sukker erstattet med honning. Honningen gav den en spændende smag, som jeg ikke helt kunne finde ud af om jeg kunne lide. Hvis man er til honning, kunne det være man skulle prøve at erstatte sukker med honning ;)!

Ingredienser (giver ca. 1 liter):
4 pasteuriseret æggeblommer
200 ml mælk
300 ml fløde
190 g sukker
1 vaniljestang

Forslag til fyld: 100 gram god mørk hakket chokolade
  1. Pisk æggeblommer og sukker godt sammen
  2. Tilsæt mælk lidt efter lidt mens der stadig piskes
  3. Pisk fløden i en skål for sig til flødeskums-konsistens
  4. Bland fløden i skålen med æggeblommer, sukker og mælk
  5. Flæk vaniljestangen og kom kornene i blandingen - kør den på ismaskinen hvis man bare ønsker en vaniljeis
  6. Kom evt. lidt hakkede chokolade stykker i isen, så bliver den mere stracciatella agtig

Lidt billeder af honning-isen

- Laura
Læs mere »

10 kommentarer:

  1. MUMS hvor ser vanilje- og honning isen bare gode ud! Vaniljeisen skal jeg helt sikkert prøve at lave snarest! :) Synes godt de opskrifter hvor man skal varme noget op kan være lidt besværlige, så rart med denne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine! Jeg har det på samme måde med opskrifterne der skal varmes op. Håber denne vaniljeis falder i din smag! :)

      Slet
  2. Mangler en opskrift på en god vaniljeis - denne må prøves! :)

    SvarSlet
  3. Ej hvor sjovt har lige været ude og købe mig en ismaskine, da jeg syntes det kunne være spændende at prøve at lave is selv:) Det smager nu bare bedre når man laver det selv, også ved man præcis hvad der er i hvilket jo bare er et stort plus!
    Tusind tak for denne opskrift, som helt sikkert skal prøves når skålen har stået i fryseren i et par timer mere!:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe du har helt ret! Det med at man ved præcis hvad der kommer i er også et stort plus i min bog :) Jeg håber du kan lide isen, jeg synes selv den var viiiildt godt!!

      Slet
  4. Brugte i past-æggeblommer nu da I ikke varmede massen op ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. JA lige præcis, tak fordi du minder mig om det - det tilføjer jeg lige :)
      / La8ra

      Slet
  5. Hej:-)

    Det er altså en virkelig god opskrift, det her.
    Jeg har allerede lavet isen to gange, i december og så her til nytår.
    I skriver også rigtig godt:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa! Det er vi meget glade for at du synes - vi synes også den er ret god :-)
      Tusind tak!!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...