torsdag den 16. august 2012

MOUSSAKA

Det er ikke første gang jeg prøver at lave moussaka. Christine og jeg har prøvet at lave det før, men der gik det simpelthen galt. Første gangs resultatet blev en flydende masse med aubergine i. Smagen var der, men vi var godt klar over, at det ikke var sådan musaka skulle se ud. I mandags da jeg lavede denne her gik det meget bedre! :) Jeg tror det vigtige ved musaka er, at 'kødsovsen' er relativt tør i det, sådan at den færdige musaka ikke bliver for flydende. I en musaka skal der jo normalt hakket lammekød, men da jeg havde noget hakket oksekød i fryseren, som skulle bruges - var det lidt nemmere bare at tage det op. Jeg ved faktisk ikke hvor meget det gør ved smagen, at bruge hakket oksekød, men lidt må det da gøre. Denne var bestemt ikke dårlig og tror at hakket oksekød er lidt mere SU-venligt :) Auberginerne blev grillet på min grillpande indtil de var bløde og disse blev lagt i lag sammen med en kødsovs og mornay sauce. På toppen ville jeg egentlig havde drysset med feta, men når det ikke står på indkøbssedlen og i stedet er noget man skal huske i hovedet, kan det hurtigt blive glemt. Derfor blev det til revet parmesan på toppen i stedet!

Ingredienser (til 4-6 personer):
600 gram hakket oksekød
2 dåser hakkede tomater
1/2 løg
1 fed hvidløg
4 auberginer
1 pakke mornay sauce
Salt og peber
  1. Svits løg og hvidløg i en gryde med til olie
  2. Kom kød i og vend det rundt til det er blevet brunet
  3. Tilsæt de hakkede tomater og bland det godt sammen
  4. Lad det simre under et låg i ca. 30 min og derefter i ca. 15 min uden låg (så skulle meget af væden fra tomaterne gerne være fordampet)
  5. Imens kødsovsen simre, kan auberginerne laves: Gril auberginerne på hver side på en varm pande indtil de er bløde
  6. Når musakaen skal laves, lægges der et lag auberginer i bunden, derefter kød og tilslut mornay sauce - fortsæt sådan indtil alt er brugt. Slut af med at smuldr fetaost på toppen eller giv lidt parmesan udgiver
  7. Bag den ved 200 grader i alm. ovn i ca. 40-45 min
  8. Lad den færdige musaka trække lidt inden den serveres 

- Laura
Læs mere »

8 kommentarer:

  1. Øj det ser jo super lækkert ud! Elsker moussaka! Ja de afgir rimelig meget væske, prøvede engang med squash, hvor sovsen også blev riiimelig tynd. Skøn inspiration, håber I får en dejlig torsdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, tænkte faktisk også at squash var en mulighed, men det kan være at de ikke suger ligeså meget væske som aubergine så ;) Hav en dejlig weekend når du når dertil :)!

      Slet
  2. haps jeg elsker mousaka.. men hader auberginer så jeg plejer at proppe gulerodsskiver i i stedet :-)

    xo
    Two Minds
    www.onetwominds.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyder lækkert med gulerodsskiver, suger de ligeså meget af væske som auberginerne?? :) TAK for tippet!

      Slet
  3. Moussaka plejer ikke at være noget for mig, men det lyder som en god idé med gulerødder i stedet for auberginer. Det vil jeg prøve. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, godt du kan få inspiration af kommentarerne :) Synes også gulerødder lyder som noget jeg må prøve!

      Slet
  4. Jeg har masser af squash, så det bliver mit forsøg. Glæder mig, at du ikke kommer kanel i, det bryder jeg mig godt nok ikke om i varm mad...

    SvarSlet
    Svar
    1. Lad mig endelig høre hvordan det gik med squash?? :) Nej det gør jeg heller ikke, heh!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...