torsdag den 13. oktober 2011

RUGBOLLER


Jeg har i lang tid lavet rugbrød, og tænkte at jeg ville prøve med nogle rugboller. Opskriften er med udgangspunkt i "Meyers Mørkerugbrød" og forholdsvis nem, selvom den kræver en surdej. Opskriften består af en surdej der passer nogenlunde sig selv i køleskabet, kerner, rugmel, vand, salt og hvid hvede.
Jeg har dem frosset ned i fryseren og bruger dem til madpakke boller.

- Christine



Opskrift på Rugboller

Surdej:
15 g. gær
Rugmel
8-10 dl. vand (afhængig af hvor stor mængde man ønsker)

Ingredienserne blandes sammen. Mængden af rugmel afhænger af hvor meget vand man benytter, men konsistensen på surdejen skal være som fløde ca.
Lad den stå på køkkenbordet i en skål overdækket i 1-2 dage, derefter sættes den i køleskabet og er klar til første brug efter 4-5 dage.
HUSK at rør i surdejen hver dag, så den bliver godt blandet rundt.

Rugboller:
Giver ca. 10 stk.
5 dl. surdej
6 dl. vand
25 g. salt
125 g. solsikkekerner
125 g. hørfrø
250 g. knækkede/skårne rugkerner
450 g. rugmel
200 g. hvid hvede
Græskarkerner til pynt

Alle ingredienser blandes godt sammen til en klistret masse. Lad gerne dejen stå i et par timer eller natten over. Bages ved 200 grader i ca. 35 min.

For at holde gang i surdejen er det vigtigt at tilføje samme masse som man tager. Altså når man tager 5 dl. surdej tilføjes 5 dl. vand, 15 g. gær samt rugmel så man får den passende konsistens.






- Christine
Læs mere »

12 kommentarer:

  1. Bollerne ser virkelig gode ud, der er lidt Emmery's mini-rugbrød over dem.
    Men skal surdejen stå i alt 4-5 dage, så den står omkring 2 dage på køkkenbordet og så 2-3 dage i køleskabet, eller er det 4-5 dage i køleskabet, så den samlet står en uges tid?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den skal samlet stå minimum 6 dage vil jeg sige. Så først 2 dage på køkkenbordet og derefter yderligere 4-5 dage i køleskabet :)

      Slet
    2. Jeg gik i gang med surdejen her i fredags, og har nu i dag rykket den i køleskabet. Men jeg synes, den opfører sig lidt underligt, da den ikke bobler, og i dag, da jeg kiggede til den, havde den skilt sig i et tyndt lag øverst. Jeg har fodret den med lidt honning, da jeg har hørt, dette skulle fremme gæringsprocessen, men er nu stadig i tvivl, om den egentlig fungerer som surdej? Har I nogle råd eller sådan?

      Slet
    3. Min plejer også at skille hvis jeg ikke rør i den nogle dage, men den skulle gerne blande sig ordentligt igen når du rører!? Synes også min var lidt tid om at komme igang, men hvis du rører i den hver dag, så skulle den gerne på et tidspunkt boble lidt - men det tager lidt tid, og bliver selvfølgelig bedre og bedre jo mere den står :) Lyder fornuftigt med honningen, håber at det hjælper lidt!

      Slet
  2. Jo jo, det blandes skam igen! Det kan være, jeg bare skal være lidt tålmodig så;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Super! Jeg håber det lykkes :) Ellers er der nok ikke andet for at starte forfra og måske lade den stå på køkkenbordet lidt længere tid. Men ja det er nok tålmodighed der skal til ;)

      Slet
  3. Hvor meget rugmel skal der i surdejen? :-)
    De ser fine ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine. Jamen omkring 200-400 g. prøv dig lidt frem til konsistensens er omkring tykmælk-konsistens :-) Konsistensen er ikke så afgørende, hvis den er for tyk og dejen bliver for svær at røre sammen kan der bare tilsættes lidt mere vand :-)

      Slet
  4. Har lige lavet bollerne i dag, de blev rigtig gode, det er en dejlig opskrift! Jeg lod dem kun hæve i 2 timer og fik 18 boller ud af dejen i en god størrelse. Dog blev overfladen lidt hård efter afkøling, men mon ikke bare, de bare skulle have været i en plastikpose, da de stadig var lune, så de kunne blive lidt blødere i skorpen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre, også at de bliver gode med kun 2 timers hævetid :-) Ja den hårde overflade kan nok reddes ved at ligge dem lune i en pose - håber ikke i knækkede tænderne ;-)
      God tirsdag!
      Christine

      Slet
  5. Hej :)

    Hvor længe kan surdejen holde sig i køleskabet? Altså kan man godt holde den igang, hvis man bruger af den hver anden uge?

    Hilsen Louise

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...